MAB TOPIK YANG PERLU DIBERI PENEKANAN
1. (A) Unsure-unsur yg terdapat dalam bilik darjar
2. –suasanan kondusif
3. –saling menghormati antara murid
4. Nada suara yang sesuai
5. Hubungan interpersonal.
(b) main
• Penting untuk perkembangan potensi kanak-kanak.
• Usaha yang tinngi
• Tujuan-tujuan bermain.
• Jenis-jenis permainan.
• Tahap tinggi dalam aktiviti social dapat memupuk komunikasi dan interaksi social
Ciri main dan kompenan main.
© formal dan bukan formal.
-perbezaan
(d) apabila kita mula2x pengajaran
-ikut tahap kecergasan
-guna muzik
(e)teori behaviorisme
-hirarki Garne
-fasa penekanan murid bentindakbalas terhadap pengatahuan yang dipelajari
(f) teori pembelajaran
-murid belajar dulu proses pemodelan tiru.
(g) teori humanistic meningkat kreativiti mereka
-timbul perasaan tak bertanggung jawab murid.
-baca sajak , fahami maksud sajak
-peneguhan teori pelaziman( operan)
-teori pembelajaran MAsteri
-beri soal silidik, untuk dapatkan jawapan daripada 1 perkara /soalan
> teori pembelajaran masteri
-beri soal selidik, untuk dapatkan jawapan daripada 1 perkara/ soalan
> Teori pembelajaran Ekspositori
-murid terlibat secara aktif dalam p&p
>teori Kecergasan Pelbagai Howard Gagner
> bagaimana guru nak berikan motivasi kepada pelajar
-personaliti lebih unggul.
-beri peneguhan terus kepada murid yang melakukan tingkah laku yang kita nak.
-beri hukuman terus kepada murid yang melakukan kesalahan.
>2 kompenan alam belajar
-fizikal
-ritual
-psikososial
>guru perlu kira aspek perbezaan individu & keceergasan pelbagai
- terangkan 2 aspek perbezaan individu
-beri cara-cara guru menangani perbezaan individu.
> hierki Maslow
-terangkan
-bagaimana guru boleh penuhi keperluan murid ikut hirearki Maslow.
1. huraikan 3 cara pandangan skinner, Watson, pavlow.
-bincangkan penggunaan teori pembelajaran Sosial dalam P&P.
2. model pembelajaran – 3 cara penggunaan kaedah ekspostori.
3. bagaimanakah teori pemusatan murid dapat digunakan.
4. cara perlu elak stress
-strategi penggunaan bilik darjah untuk mewujudkan suasana yang kondusif,
-2 cara untuk tingkatkan kerjasama pelajar.
No comments:
Post a Comment