Pendidikan Jasmani
Tahun 6
7.45 – 8.45
|
Tajuk
:
Kemahiran
Masa:
1 jam
Standard
Pembelajaran: 3.1
kecergasan, disiplin dan keyakinan
Objektif:
·
Menguasai kemahiran bawah, atas dan sisi
·
Tahu dan memahami asas melakukan servis
·
Memupuk semangat berpasukan
Aktiviti
·
Bola tampar
·
Menyangga tanpa bola
·
Berpasangan dalam kumpulan
·
Servis bawah atas dan sisi
·
Tanpa bola dan tanpa ne
·
Lompat kuadron
·
EMK: Berhati-hati, semangat berpasukkan,
menyayangi tubuh badan,
kebebasan, toleransi dan
berdisiplin untuk mengawal bola
BBB: Kon, wisel, bola tampar
Penilaian: Pemerhatian guru
Refleksi:
|
Matematik
Tahun 1
8.45 – 9.45
|
Mata Pelajaran dan Kelas
: Matematik Tahun Satu
Tema /
Tajuk
: Nombor Bulat Hingga 100
Masa
: 60 minit
Standard
Pembelajaran :
1.1 (i) (a), (i)(b), (i)(c)
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
Menyatakan kuantiti secara
a. Kumpulan yang mempunyai banyak dan
sedikit objek.
b. Membandingkan dua kumpulan secara
padanan.
c. Pola berlainan dengan menggunakan dua
kumpulan objek.
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran:
• Membezakan dua kumpulan objek banyak
atau sedikit.
o Di luar bilik darjah
o Objek yang disediakan
o Kad gambar.
•
Membuat padanan objek yang berbeza dari segi bentuk, warna dan saiz.
• Membina kumpulan objek dengan susunan
objek yang pelbagai.
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK):
• Kreativiti (pelbagai pola)
pemerhatian, membanding, membeza dan memadan.
• Alam sekitar (pokok bunga).
Bahan
Bantu Belajar:
Alat
pembilang (Sida, guli, kerusi), tumbuhan dan objek sekeliling sekolah.
Lembaran kerja.
Penilaian
pengajaran dan pembelajaran:
Penilaian
melalui pemerhatian semasa P&P dan perbincangan.
Refleksi:
Mata
Pelajaran dan Kelas : Matematik
Tema
/ Tajuk : Tambah
Masa : 60 minit
Standard
Pembelajaran : 2.1 (i), (ii) dan (iii)
Objektif
Pembelajaran:
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
a. Menyatakan pasangan nombor bagi kumpulan
objek yang diberi.
b. Menyebut nombor bagi jumlah objek pasangan
kumpulan yang diberi
c. Membina kombinasi dua nombor bagi jumlah
objek yang diberi.
Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran:
Murid
Perdana
• Perbincangan mengenai:
o Dua kumpulan objek
o Bilangan dua kumpulan objek yang disatukan
o Kad gambar yang menunjukkan dua kumpulan
objek.
• Murid membina dua kumpulan objek dan
menyebutkan jumlahnya.
• Murid bina kombinasi dua nombor
berdasarkan satu kumpulan objek.
Murid
LINUS (Numerasi)
• Soaljawab mengenai nilai lebih satu
daripada suatu nombor
o Seorang murid masukkan sebiji bola ke
dalam bakul.
o Soaljawab mengenai bilangan bola yang ada
dalam bakul
o Masukkan lagi sebiji bola ke dalam bakul.
(aktiviti
berterusan untuk bilangan yang lain pula)
• Bimbing murid menyebut lebih satu
adalah nombor yang berikutnya.
• Tunjuk dan sebut nombor lebih satu
adalah nombor berikut berdasarkan garis nombor.
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK):
• Kreativiti (membina kumpulan objek,
kombinasi dua nombor bagi satu kumpulan objek)
• Perbendaharaan kata merujuk situasi
tambah.
Bahan
Bantu Belajar:
Alat
pembilang (Cip plastik, pensel, blok asas), kad gambar. Kad garis nombor.
Penilaian
pengajaran dan pembelajaran :
Penilaian
melalui pemerhatian semasa P&P dan perbincangan.
Refleksi:
menguasai
dibimbing melalui aktiviti pengukuhan.
BBM: bahan maujud, guli atau batu
EMK: Menghasilkan nombor dari kad nombor
Refleksi
:
|
Matematik
Tahun 2
10.35 – 11.35
|
Mata
Pelajaran
: Matematik Tahun Dua
Tajuk
: Darab
Masa
: 60 minit
Standard
Pembelajaran : 4.1 (i)a,b,c,
Objektif
Pembelajaran:
Pada
akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat:
a. Menulis ayat matematik bagi bilangan
ahli-ahli dalam kumpulan yang sama
banyak berdasarkan objek yang diberi.
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran:
Murid
Perdana
1. Perbincangan mengenai:
o Beberapa kumpulan objek
o Jumlah ahli-ahli yang terdapat dalam
kumpulan objek yang disatukan
o Kad gambar yang menunjukkan ahli-ahli
dalam kumpulan objek
2. Murid membina beberapa kumpulan objek yang
mempunyai bilangan ahli yang sama banyak dan menyebutkan jumlahnya.
Murid
LINUS (Numerasi)
1. Soaljawab mengenai jumlah bilangan bola
yang dimasukkan sebanyak 2 biji setiap
kali.
o Seorang murid masukkan 2 biji bola ke dalam bakul.
o Soal jawab mengenai bilangan bola yang
ada dalam bakul
o Masukkan lagi 2 biji bola ke dalam bakul.
(aktiviti berterusan untuk bilangan
yang lain pula)
2. Bimbing murid menambah gandaan 2 dan
gandaan nombor yang berikutnya.
3. Tunjuk dan sebut jumlah nombor-nombor
tersebut berdasarkan garis nombor.
Elemen
Merentas Kurikulum (EMK):
· Kreativiti (membina kumpulan objek,
menggabungkan beberapa kumpulan objek)
Bahan
Bantu Belajar:
Alat
pembilang (cip plastik, pensel, blok asas), kad gambar. Kad garis nombor.
Refleksi:
|
Matematik
Tahun
3
12.05-1.05
|
Tajuk
: NOMBOR DAN OPERASI
Masa
: 1 jam
Standard
Kandungan: 4.3
Objektif
:
i) Membina sifir tiga, enam,
tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000 dengan berpandukan:
(a) objek,
(b) gambar,
(c) garis nombor.
(ii) Melengkapkan ayat matematik
darab yang melibatkan sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000 .
(i) Menyatakan secara spontan
sifir tiga, enam, tujuh, lapan, sembilan, 100 dan 1000 mengikut:
(a) tertib menaik,
(b) rawak,
(c) salah
satu daripada dua nombor yang didarab untuk memberi hasil
darab tertentu. (B3D1E3)
BBM: gunakan alat maujud seperti batu atau bola
atau guli, Lisan
NILAI
MURNI : berani, tolong menolong, berdisiplin
EMK: Kreativiti dan inovasi, keusahawanan,
Refleksi
:
|
by mohd nor izwan sulaiman
No comments:
Post a Comment