terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Wednesday, September 7, 2011

Hubungilah orang yang memutuskan hubungan dengan kamu

‎"Kebahagian itu bukan pada harta yang dikumpul, tetapi orang yang bertaqwa itulah yang bahagia. Dan sebaik-baik bekalan adalah taqwa pada ALLAH. Ia adalah sebaik-baik simpanan kelak di sisi ALLAH. Setiap sesuatu yang dekat itu pasti akan segera datang, tetapi yang telah berlalu itu sudah pasti menjauh. Janganlah mengabaikan perbuatan baik. Sesunggnya zaman itu terus berputar. Setiap saat pasti ada peristiwa samada di dalam nyata mahu pun di dalam ghaib".

" Pahitnya dosa akan menafikan manisnya ketaatan, indahnya iman dan nikmatnya kebahagiaan.".. " Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu adalah orang yg brtakwa." (Surah Al-Hujurat :13) Subhanallah..

Hubungilah orang yang memutuskan hubungan dengan kamu. Jangan memusuhi orang yang bermusuh dengan kita. Maafkan orang yang menzalimi. Berikan kepada orang yang tidak pernah memberi kepada kamu. Sayyidina Umar tidak membalas tikaman orang yang menikamnya, sebaliknya menghalalkan darahnya yang tertumpah walaupun orang yang menikamnya ditangkap..

"Sesiapa yang apabila diuji dia sabar, apabila diberi lalu bersyukur, dianiaya lalu memaafkan, berbuat aniaya (kepada dirinya) lalu beristigfar (bertaubat), mereka adalah orang-orang yang memperoleh keamanan dan petunjuk".
(HR Baihaqi melalui Samurah)

Hiduplah di dunia seperti orang asing atau pengembara. Ambilah secukupnya sebagai bekal menuju kampung halaman kita yaitu Syurga. Carilah rezeki yang halal dan cukup untuk kehidupan keluarga dan gunakan selebihnya untuk beramal di jalan Allah.

No comments: