terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Saturday, April 16, 2011

LOMPAT JAUH

LOMPAT JAUH
‘Check mark’
‘Check mark’ ialah aspek yang penting dalam lompat jauh. Atlet seharusnya menggunakan ‘check mark’ yang pendek terlebih dahulu apabila melompat dalam keadaan berangin, atau apabila terdapat dua kesalahan dalam ujian saringan dan lompatan yang ‘wajib’ perlu dilakukan untuk melayakkannya ke akhir.
‘Check’ pendek
‘Check’ yang pendek ialah satu tanda pada laluan penujuan dengan jaraknya 50 hingga 70 kaki, bergantung kepada jarak langkahan atlet. Penujuan selalunya ialah 10 langkahan, namun ada yang hanya menggunakan 8 langkahan. Untuk mencari ‘check mark’ seseorang atlet, ia perlu bermula dari papan lonjakan, dan berlari 10 langkah ke laluan penujuan sebanyak dua atau tiga kali, dan tandakan lokasi langkah yang ke-10. Kemudian tandakan purata ketiga-tiga tanda sebagai tempat permulaan ‘check mark’ dan atlet perlu mula berlatih dari situ.
‘Check mark’ panjang
Terdapat beberapa variasi dalam ‘mark’ ini. Tetapi yang selalu digunakan ialah corak 4-8-10. Menggunakan “M” sebagai mula, ‘check’ 1,2 dan 3, dan “L” sebagai lonjakan, prosedurnya adalah seperti berikut :
Mulakan atlet pada M dan jurulatih atau pemerhati pada laluan dengan jarak 20 kaki. Dua langkah berjalan akan membawa atlet ke ‘check’ 1 dengan kaki kiri.
Berlari dengan setengah kelajuan dan semakin meningkat kelajuannya, pada langkah yang keempat atlet akan berada pada ‘check’ 2. Pemerhati akan menanda lokasi langkah itu. Selalunya prosedur ini diulang 3 kali dan purata langkahan akan menghasilkan dua ‘check mark’ yang pertama.
Prosedur ini akan diulang untuk Check 3. Atlet akan bermula pada M dan memastikan ‘check’ 1 dan 2. Atlet akan berlari pada ¾ usaha dengan semakin menambahkan kelajuannya. Pemerhati akan menanda sekali lagi dan mengambil lokasi purata dengan lapan langkah diambil daripada ‘check’ 2 ke ‘check’ 3.
Prosedur yang sama diulangi untuk mendapatkan ‘check’ L.
Larian pendek, ketinggian
Ini ialah latihan yang menekankan kepentingan langkah kedua terakhir, dan mengangkat badan ketika lonjakan. Lompatan yang sempurna akan menemukan pusat graviti atlet naik hingga hampir 45 darjah, dengan ketinggian yang maksimum ketika di tengah-tengah lompatan.
Larian pendek, pendaratan
Ini ialah aksi yang refleks. Kaki mestilah dijatuhkan setelah momentum ke depan membawa atlet ke atas kaki, atau kaki boleh dibuka sedikit. Atlet juga boleh mendarat dengan satu lutut dikeraskan sedikit. Ketika kaki menyentuh permukaan kawasan pendaratan, tangan yang berlawanan akan menyentuh badan manakala tangan yang berada pada sisi yang sama dengan lutut yang dikunci tadi akan bergerak keluar. Pergerakan ini akan menyebabkan putaran pada sekitar kaki.
Lonjakan
Lonjakan di sini bermaksud agar atlet memastikan kaki lonjakannya berada di bawah pinggul, bukannya menyeberang pusat graviti. Jika salah, ini akan menyebabkan kaki ‘leading’ untuk melangkaui garisan penujuan. Lonjakan akan terjejas malah atlet akan menjadi tidak seimbang dan menyebabkan pendaratan yang tidak begitu baik.
Ketinggian
Ini ialah aspek yang penting. Dalam lompatan sejauh 20 kaki, pusat graviti atlet perlu mencecah puncak ketinggian pada titik 10 kaki dari lonjakan. Badan atlet perlulah bersudut tepat dengan tanah di tengah-tengah lompatan.
Layangan
Kepentingan fasa layangan ini ialah untuk mendapatkan keseimbangan agar kaki dapat dijangkau sejauh yang mungkin ke depan dan pusat graviti dapat melepasi kaki agar tiada kesan tangan atau punggung di pasir.
Tendangan menyentak
Ketika kaki lonjakan menolak dari papan lonjakan, lutut yang ‘leading’ diangkat hingga setinggi pinggul, kemudiannya kaki lonjakan berada dalam keadaan seperti berlari kemudiannya atlet memanjangkan kaki dan kaki ‘leading’ kemudiannya ‘berjalan di udara’ sebanyak 1-1/2 tapak. Sesetengah atlet yang handal akan menggunakan 2-1/2 tapak.
Tergantung
Ketika melonjak lutut ‘leading’ dan tangan diangkat. Ketika lutut ‘leading’ direndahkan, kaki lonjakan dibawa ke sisi tetapi sedikit terkangkang dan lutut berada dalam keadaan sedikit bengkok. Atlet dengan tangan di atas kepala dan kaki ke bawah kelihatan seperti tergantung hinggalah melepasi pertengahan lompatan, apabila kaki dan tangan di bawa ke hadapan dan atlet menunggu graviti fasa pendaratan.

No comments: