terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Saturday, April 16, 2011

biologi

Asas sains dalam pendidikan kesihatan
1. Aspek biologi
Nixon & Jewett, 1980
Biologi ini didefinisikan sebagai sains yang mengkaji tentang jirim
Secara biologinya manusia memerlukan cahaya matahari
1. Cahaya matahari
2. Udara yang bersih
3. Pemakanan yang seimbang
4. Keselamatan
5. Tahap kesihatan yang baik
Manusia memerlukan tahap lesihatan perkembangan fizikal,mental dan social yang baik
Tahap kesihatan keperluan asas
Gaya hidup sihat
2. Aspek sosiologi sosiologi adalah kajian tentang kumpulan social manusia yang meliputi:
a) Keluarga
b) Agama
c) Organisasi
d) Populasi
e) Pendidikan
f) Ekonomi
g) Status kumpulan minority
Dalam pendidikan kesihatan sosiologi berperanan untuk mengkaji
1) Peranan yang dimainkan oleh PK di dalam masyarakat
2) Kecenderungan PK terhadap kelas-kelas social.
3) Nilai dan tingkah laku yang diperteguhkan melalui PK.
4) Perkaitan antara PK dengan pencapaian akademik
5) Sosialisasi melalui PK.
6) Peningkatan mobility social melalui PK
7) Perkaitan amalan dan gaya hidup sihat terhadap budaya dan ekonomi masyarakat.
8) Perkembangan social melalui PK.


Aspek fisiologi sains dan tinglkah laku yang mengkaji tingkah laku manusia. Tumpuan utamanya mengkaji:
a) Proses organiuk yang mengawal aktivitii manusia dan haiwan
b) Pola pertumbuhan dan perkembangan manusia
c) Cara manusia merasai persekitaran dalaman dan luaran melalui sistem saraf
d) Cara manusia belajar, berfikir dan menyelesaikan masalah.
TUMPUAN UTAMANYA MENGKAJI
e) Tindak balas motivasi dan emosi manusia
f) Perkembangan dan perbezaan individu
g) Cara manusia menangani stress, konflik dan kekecewaan
h) Cara manusia berhubung sesame mereka dalam kumpulan
INDIVIDU YANG SECARA PSIKOLOGINYA SIHAT ADALAH INDIVIDU YANG:
a) Merasa senang terhadap dirinya
b) Merasa selesa terhadap orang lain
c) Berupaya menangani kehendak dan cabaran hidup
d) Mengawal ketegangan dan kebimbangan
e) Mengawal kebencian dan rasa bersalah.
f) Mengekalkan penampilan yang mengembiraklan
g) Memperkayakan kehidupan orang lain
h) Menghargai kepelbagainan
i) Menghargai persekitaran semula jadi

Proses yang terlibat dalam mencapai tahap psikologi yang sihat ialah:

1) Peranan yang dimainkan oleh mental, emosi dan spiritual
2) Factor dalaman dan luaran
3) Respons yg dibuat hari ini member kesan psikologi pada masa akan datang
4, ASPEK FISIOLOGI
Kesan terhadap fungsi-fungsi organisasi tubuh kajian (Nixon& juwett)

Sitem tubuh – kecergasan –sistem pergerakkan dan perlindungan vadan tenaga dan pperkumuhan..
 Tenaga & perkumuhan
 Sitem pengajaran kardiovaskular.
Fungsi sistem rangka
Terdapat beberapa fungsi asas bagi sistemm rangka iaitu:

1. Sokongan
2. Perlindungan
3. Penghasialan sel2 darah
4. Penyimpanan mineral
5. Penyimpanan tenaga
6. Penyimpanan sel darah dan penghasilan sel2
KESAN KECELARUAN DAN KEGAGALAN FUNGSI SISTEM RANGKA IALAH:
a) Osteoporosis
b) Semakin tua tubuh kita kurang hasilkan hormone estrogen
c) Fungsi hormone estrogen: meransang tisu tulang (osteoblasts) untuk menghasil dan membina tulang baru.

FAKTOR YANG MENYEBABKAN BERLAKUNYA OSTEOPOROSISI ILAH:
1) Bentuk tubuh – wanita bertubuh kecil

SISTEM OTOT
Empat prinsip dalam sistem otot ialah
a) Mudah teransang-tisu otot berkeupayaan utk mudah teransang dan menerima ransangan.
b) Pengucupan- tisu otot berkeupayaan untuk memendek memanjang atau mengucup
c) Kereggangan- tisu otot berkeupayaan meregang dan mengembang.
d) Elastic- tisu otot berkeupayaan untuk kembali semula kepada bentuk asal selepas berlakunya pengucupan dan keregangan otot.
Melalui pengucupan otot berfungsi untuk pengucepan untuk aktiviti lain
Melalui pengucupan otot mengekalkal postur
Pengucupan otot membantu tubuh mengeluarkan haba

- Kesan kecelaruan atau kegagalan otot.
Lumpuh
a)fibrosis
ketumbuhan daging (fibrous) tisu perantaraan
b) fibromyalgia
kesakitan, kelembutan, kekenyalan otot, tendon dan tisu tisu lembut yang dialami oleh individu.
c)distropi otot (muscular dystrophies)
penyakit yg memusnahkan otot. Otot secara progresif menjadi kecut dan musnah.
d)myasthenia gravis
kelemahan otot berpunca dari kkecelaruan saraf neuromaskular yang menghalang fiber otot dari mengucup
e)pengucupan otot yg tidak normal
berlaku apabila saraf tidak dapat mengawal pengucupan dan keregangan otot
f)lumpuh
otot tidak mampu mengawal dan kehilangan fungsi untuk mengucup dan meregang akibat kerosakkan saraf.
Senaman juga dapat meningkat kesepadu mengikut criteria yang berfungsi dalam otot rangka.

SISTEM INTEGUMENTARI
Sistem ini meliputi kulit , kuku, rambut, kelenjar dan beberapa tisu penerima.

Organ paling utama yg melindungi tubuh dalam sistem ini ialah kulit. Kulit berfungsi untuk:
a) Meregulasikan suhu badan
b) Perlindungan
c) Penerimaan stimuli atau ransangan
d) Perkumuhan
e) Sistesi vitamin D
f) Imuniti.
g) Sistem perkumuhan mengjalankan pengeluaran peluh.
SISTEM INTEGUMENTARI
Kesan kecelaruan dan kegagalan fungsi sistem ini ialah:
a) Terbakar – tisu yg terdedah kepada kepanasan
b) Jerawat- minyak yg dikeluarkan oleh kelenjar akibat keradangan
c) Sistem lupus erythematosus- keradangan kulit
d) Proriasis- penyakit kulit yg kronik.
e) Ulcer Decubitus-penyakit kulit akibat kekurangan darah kepada tisu (tekanan yg terlalu lama pada sesuatu objek seperti tilam atau balutan
f) Kanser kulit – dedahan terlalu lama kpd sinaran matahari
Melakukan senaman, keradangan kulit, membantu mengeluarkan haba, bekalan nutrient untuk kulit, merembeskan bahan2 kumuh. Melalui senaman kulit . melindungi kulit dari dedahan matahari. Penjagaan kesihatan kulit. Kebersihan kulit dapat membantu dan mencegah sakit kulit.

SISTEM TENAGA

Jumlahnya bergantung kepada intensity pergerakkan yang kita lakukan.
Keperluan tenaga ini mampu dibekalkal oleh tubuh melalui 3 jenis sistem tenaga iaitu:
A) Sitem Phosphagen (ATP=PC)
B) Sistem asid laktid
C) Sistem Aerobik.
Sekarang dapat berlari 2.4 km sistem mana yang mengekalkannya.
Sistem ATP-PCr
- Sistem tenaga yang paling mudah
- PCr-------------------- phosphocreatine (sebatian tenaga yang kaya dengan phosphate)
- PCr disimpan dalam sel2 otot. Apabila dipecahkan ia akan menghasilkan tenaga yg banyak.
- Tenaga yg telah dihasilkan ----------------------- tidak digunnakan secara langsung oleh sel2 badan--------- malah ia mmenghasilkan semula ATP ( Adenisune Triphosphate).
- Sistem tenaga ATP-PCr ini tidak memerlukan oksigen (anerobik).
- Melalui sistem ini tubuh hanya mampu membekalkan tenaga selama 3 hingga…………………..
SISTEM TENAGA ASID LAKTIK
- Sistem ini melibatkan pemecahan glukos.
- Sistem ini juga dikenli sebagai sistem glikolitik yh melibatkan proses glikolisis dimana glukos dipecahkan oleh enzim.
- Sistem tenaga asid laktik ini tidak banyak menghasilkan ATP.
- Tindakan bersama sistem tenaga ATP-PCr dan sistem tenaga asid laktik membenarkan otot
-
- menjana kuasa walau bekalan oksigen ke otot terhad.
- Kedua-dua sistem tenga ini membekalkan tenaga seawall senaman.
- Kekurangansistem ini pengumpulan asid laktik dalam otot.
SISTEM TENAGA AEROBIK
- Sistem tenaga aerobic melibatkan 3 proses:
1. Glikolisis
2. Kitaran krebs
3. Rantaian pengangkutan electron.
GLIKOLISIS
a) Tanpa kehadiran oksigen dalam proses ini menghasilkan asid laktik dan hanya melalui 3 molikul ATP.
b) Kehadiran oksigen asid ditukar menjadi acetyl CoA.
KITARAN KrebS
A) ACETYL CoA memasuki kitaran Krebs.
B) Berlaku proses kimia yg kompleks------------ untuk mengoksidakan acetyl CoA.
C) Di akhir kitaran krebs.

RANTAIAN PENGANGKUTAN ELETRON
a) Semasa proses glikolisis --------------- hydrogen (H2) dilepaskan sebagai glukos dan dimetabolismakan menjadi asid piruvik.
b) Semasa kitaran krebs -------------- lebih banyak H2 dilepaskan.
c) Hydrogen ini (dari kedu-dua proses) ------- akan bercantum dengan 2 koenzim iaitu: 1) NAD (NIcotinamide adenine diculeotide) 2) FAD (Flavin Adenin Dinucleotide)
d) Koenzim ini akan membawa atom-atom H2 kepada rantaian pengangkutan electron------------ untuk dipisahkan menjadi electron dan proton
e) Pada akhir rantaian ini H akan bercantum dengan oksigen (O2) untuk membentuk H2 0
f) Electron-elektron yg dipisahkan daripada hydrogen akan melalui siri reaksi rantaian pengangkutan electron dan setrusnya menghasilkan tenaga untuk phospholirasis ADP bagi menghasilkan ATP.
Jogging.. bagaimana sistem berfungsi untuk membekalkan tengaga kepada pelari. Electron dan kepada pelari marathon yang berlari dalam jangka masa panjang. Buat dalam bentuk peta minda.
Tugasan ari selasa ini, perumpuan fokuskan soalan di atas ini..
Kumpulan lelaki sistem deria koordinasi keseimbangan.
SISTEM PENGHADAMAN
Makanan------ suber tenaga yg mendorong kpd reaksi tindak balas kimia yg wujud pada tiap sel dalam badan
Tenaga diperlukan untuk :
1) Otot menghasilkanpengucupan otot.
2) Pengaliran impuls saraf.
3) Aktiviti-aktiviti rembesan.
4) Penyerapan kebanyakkan sel.
Organ sistem penghadaman
a) Saluran gastrointestinal
Organ dalam kelompostruktur ini terdiri daripada
1) MULUT
2) FARING
3) ESOFAGUS
4) PERUT
5) USUS KECIL
6) USUS BESAR
b) Saluran aksessori – organ dalam kelompok ini terdiri daripada:
1) Gigi
2) Lidah
3) Kelenjar savilari
4) Hempedu
5) Pundi hempedu
6) Pancreas.
Makanan, pergerakkan makanan. Penghadaman proses pemecahan makanan proses dalam makenisma dalam tubuh. Sepanjang saluran

Proses yg terlibat dalam sistem penghadaman terdiri daripada:
a) Pengambilan makanan- proses ini mengambil makanan ke dalam tubuh makanan.
b) Pergerakkan makanan- proses perjalanan makanan disepanjang saluran Gastrointestinal
c) Penghadaman- proses pemecahan
d) Penyerapan- proses perjalanan makanan yg dihadam daripada saluran Gastrointestinal ke sistem kardiovaskular dan sistem limfatik untuk diagihkan ke sel2 lain badan
e) Pencernaan- proses dimana bahan2 yg tidak dapat dihadam dikeluarkan atau dibuang daripada saluran gastrointestinal.

Terdapat dua jenis penghadaman yg berlakuialah:
a) Penghadaman kimia- satu siri reaksi kimia yg memecahkan molikuk karbohidrat lipid dan protein yg kompleks yg dimakan oleh molikul-molikul yg lebih kecil.
b) Penghdaman mekanikal- meliputi pelbagai pergerakan yg membantu penghadaman kimia.
c) Makanan dihancurkan oleh gigi sebelum ianya dapat ditelan. Otot2 perut dan usus kecil mencairkan makanan supaya ianya dapat sepenuhnya bercampur dengan enzim-enzim yg akan menghadamkan makanan tersebut.
Kesan kecelaruan dan kegagalan fungsi sistem penghadaman ialah
a) Keries gigi- bermula apabila bacteria (tindak balas gula) menghasilkan asid yg menghakis enemal gigi. Makanan sukar untuk dihadam keranan gigi tidak dapat mengunyah dan menghancurkan
b) Appendicitis- jangkitan atau kecederaan yg berlaku kpd appendix.
c) Tumor – ketumbuhan yg boleh berlaku di mana-mana bahagian saluran
d) Hepatitis- jangkitan yg berlaku terhadap hempedu berpuca daripada virus, bahan kimia, pengambilan dadah dan alcohol. Terdapat 3 jenis hepatitis.
e) Hephatitis B merupakan jangkitan kronik kepada hempedu
BAGAIMANA VIRUS HEPATITIS B MEREBAK?
Vrus Hepatitis merebak melalui
- Setuhan darah org dijangkiti
- Berkongsi jarum
- Pisau cukur,berus gigi.
- Kecenderungan terutamamnya terkena percikan darah ke mata atau ke tempat luka).
- Mencacah tatu akupuntur, eletrolisis dan mendidik.
- Hubungan seks
- Mencacah tatu, akupuntur, elektrolisis dan menindik.
- Bukan a bukan b – hepatitis yg tidak dikenal pasti sama ada dijangkiti oleh virus hepatitis a dan hepatitis b.
- Batu karang- lebihan kolestrol atau butir2 garam di dalam pundi kencing akan menyebabkan terbentuknya karang di dalam pundi tersebut.
- Anorexia Nervosa-kecelaruan psikologi pesakit berkenaan imej tubuh dan berat badan. Pesakit biasanya sentiasa tidak berpuas hati
MENGIKUT Tontora

No comments: