terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Monday, January 17, 2011

kesan langsung dalam motivasi sukan


KESAN LANGSUNG MOTIVASI
ü  Kaedah Turut Arahan (comoliance), identity dan pengahyatan (internalization).
ü  Jurulatih merayu dengan harga diri pemain dengan harapan mereka berlatih
ü  Menggunakan kaedah ganjaran interinsik dan denda ‘jika menang kita aka nada jamuan makan’
ü  Perhubungan Jurulatihdenagn atlit
ü  Kaedah penghayatan menggunakan nilai dan kepercayaan atlit sebagai motovasi








KAEDAH LANGSUNG DITENTUKAN APA YANG MENDORONG ATAU SEKUMPULAN ATLET YANG MENDORONG ATAU SEKUMPULAN ATAU APA YANG MENDORONG ATAU SEKUMPULAN ATLET ATAU APA FALSAFAH KEJURULATIHAN SESEORANG.
ü  The Hero-dialah jurulatih, menonjol driri, tidak iktiraf kalah
ü  Ganeral Custer- Ide-ide –berubung, meganti dan berperanan semua ahli, meninjau dan perhatian sama rata
ü  The Tourist-berhubung meganti dan berperanan semua ahli, meninjau,meganti dan berperanan semua ahli, meninjau dan perhatian sama rata.
ü  The Insulter-menyakitkan hati, sarkastik
ü  Shakey- Nervus
ü  The Supporter-menyebelahi pemain dan sokongan yang baik.
ü  The Supporter-menyebelahi pemain dan sokongan yang baik.
ü  The Souter- Berjaya cara melaungkan
ü  The Scientist- banyak kaedah-kaedah baru
ü  The Shrink- bersedia sepenuhnya menentukan pemain, ke tahap optima. Boleh menerima kekalahan

KAEDAH LOKUS KAWALAN
1.       Tanggapan manusia berbeza dari segi tanggapan yang perlu untuk mendapat ganjaran atau denda.
2.       Mereka kerap mengatakan perkara yang berlaku dalam hidup kita bergantung kepada tingkah laku mereka.
3.       Jenis kawalan atlet mempengaruhi kaedah motivasi yang akan
KAEDAH TIDAK LANGSUNG
·         Menggunakan situasi atau alam sekitar dari segi fizikal dan psikologi- untuk menambah motivasi.
·         Contoh-jurulatih menukar tempat latihan untuk meningkatkan motivasi
KAEDAH MEMBERI MOTIVASI
a.       Ransangan dan pujian
a.       Sanggup mencuba
b.      Pujian yang lemah
c.       Lebih agresif dan peningkatan
b.      Pertandingan
a.       Baiki rekod pencapaian dan dorongan pencapaian
c.       Hormat menghormati-apriociate
a.       Wujud hubungan saling menghormati
b.      Pandangan positif hasil kemajuan
c.       Jurulatih ada kuasa atlit perlu diberi peluang
d.      Tindak balas atlit baik mengembirakan
e.      Penghargaan


BAGAIMANA MOTIVASI TINGKATKAN PRESTASI
o   Untuk athlit turun naik prestasi
o   Menurunkan pemain tidak boleh mengarah untuk kejayaan yang dikehendaki- motivasi boleh
o   Perkembangan sukan tahap tinggi memerlukan kejayaan dan pengorbanan
o   Atkinson (1864) motivasi angkubah mendorong kejayaan, Penggunaan teknik motivasi penting
o   Ronger Bannister (1955) – Apabila semangat kepada kejyaan dibangkitkan dan diikuti dengan kemampuan fizikal maka kejayaan dicapai.
 o   Athlit hilang motivasi gagal meraih kejayaan lkemungkinan menarik diri. Pile 1974 Piala Dunia Jerman menarik diri. Piala dunia Maxico 1970 menyertai semula Brazil Berjaya
o   Penglibatan sukan dipengaruhi kebendaan, penghargaan dan minat.
o   Penyertaan sukan peringkat tinggi memerlukan penghargaan, kedudukan social dan ganjaran.
o   Penglibatan dalam sukan menggambarkan motivasi interinsik



STRATEGI MOTIVASI
PEP TALKS
o   Kata-kata yang berkobar
MENIMBUL KETAKUTAN PADA JURULATIH
o   MENYEMAI PERASAAN TAKUT PADA LAWAN DAN MENNGANGGAP JURULATIH SEBAGAI ORANG BERKUASA.
BENCI MARAH
o   Mengamalkan konsep benci dan marah kepada pemain, pasukan lawan untuk bangkitkan semangat.
  •     pemain dilatih seorang yang baik dan berguna
  •     pemain mesti disayangi
  •     pemain dilatih dengan baik
  •     jurulatih mesti mengenal dan memahami pelajar

  • disediakan oleh KETUA JABATAN PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN INSTITUT PERGURUAN KOTA BHARU,KELANTAN.. 












No comments: