terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Sunday, January 24, 2010

KEPENTINGAN PENDIDIKAN KESIHATAN DI SEKOLAH

KEPENTINGAN PENDIDIKAN KESIHATAN DI SEKOLAH
1. Peranan Pendidikan Kesihatan dalam pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak.
- PK > 1 proses berterusan yg membantu memudahkan pelajar mempelajari amalan positif, memupuk sikap b/jawab pada kesihatan & mengembangkan ilmu.
2. Perubahan & keperluan individu.
PKMBNGN FIZIKAL P. MENTAL P. SOSIAL P. EMOSI
 Berat badan
 Tinggi  Pra Operasi
 Operasi Konkrit  Interaksi dengan org lain.  Tingkah laku yg dipamerkan secara nyata
 Kanak-kanak dan konflik
 Kanak-kanak dan agresif
 Keagresifan berkait
 Membentuk hubungan dan perlakuan mesra dan empati.

3. Masalah kesihatan murid-murid.( ada 3 peringkat)

KURIKULUM PENDIDIKAN KESIHATAN (KBSR)
1. KONSEP PK DALAM PRA SEKOLAH
KESEPADUAN GABUNG JALIN INTERGRASI
Gabungan bberapa kemahiran @ pkmbngn fizikal kanak2 Tumpuan seimbang ant. Akademik, kesihatan, social,dll. Mencantum strategi yg terbaik, menarik, sesuai & berkesan.

2. KOMPONEN PERKEMBANGAN FIZIKAL (PRA SEKOLAH)
Motor halus
Motor Kasar
Kesihatan
Keselamatan
ASPEK KESIHATAN ASPEK KESELAMATAN KEBERSIHAN ALAM SEKITAR
Jaga tubuh badan
Pakaian yg sesuai
Pemakan yg sihat
Gaya hidup sihat Kenal punca kemalangan
Keselamatan diri & org lain
Tmpt2 bahaya,objek & situasi bahaya Jaga kebersihan alam
Mempelajari kebersihan melalui tunjuk cara oleh pihak yg berkenaan

PKE KBSR, ada 3 tunjang.INGAT!!!
Kesihatan diri & keluarga Gaya hidup sihat Kebersihan & keselamatan persekitaran
Kesihatan diri
Perasaan
Kekeluargaan Pemakanan
Salah guna bahan
Urus konflik, stress Keselamatan
Penyakit berjangkit
Pertolongan cemas


PENILAIAN PENDIDIKAN KESIHATAN
1. Penilaian Formatif.
Semasa P&P
Nilai program utk perbaiki P&P
Membentuk maklumat & objektif program
Pengumpulan bukti secara sistematik

2. Penilaian Sumatif.
Selepas P&P
Ujian standard
Menentukan tahap pencapaian murid

ASAS SAINS DALAM PENDIDIKAN KESIHATAN.
PENGENALAN.
1. ASAS SAINS – bantu kenalpasti punca dan menangani masalah kesihatan.
2. 4 ASPEK SAINS
Biologi
Sosiologi
Psikkologi
Fisiologi




BIOLOGI SOSIOLOGI PSIKOLOGI FISIOLOGI
Organisma hidup.
- gaya hidup sihat adalah keperluan asas kepada tumbesaran manusia Peranan PK dlm masyarakat.
Sosialisi melalui PK
Perkembangan melalui PK
Jiwa yg sihat
- Rasa senang thdp dirinya
- Menghargai kepelbagaian
- Kawal marah
- Penampilan diri System tubuh badan yg mempengaruji kesihatan dan kecergasan
- system kardiovaskular
- System pembiakan



STRUKTUR & FUNGSI ANGGOTA BADAN
System Pergerakan Dan Perlindungan :-
1. Rangka
2. Otot
3. Intergumentari

SYSTEM TENAGA DAN PENGHADAMAN
Tenaga Penghadaman
Asid laktik
Aerobic Saluran Gastrointestinal
Mulut
Faring
Esofogus
Perut

Jenis deria :- cutaneous, olfactory, gustatory, visual, auditori & keseimbangan
SISTEM PEMBIAKAN
3 kelompok organ pembiakan
GONADS SALUR (DUCTS) AKSESSORI KELENJAR JANTINA
Menghasilkan gamet Mengangkut & simpan gamet Hasilkan bahan2 yg menyokong gamet

UMUR KEMATANGAN
1. Biological
2. Kronologikal
3. Social
4. Psikologikal
5. Functional

ASPEK YANG MEMBANTU PROSES KEMATANGAN UMUR
Aspek Fisiologi
1. Perubahan fisiologi yang wujud dalam tubuh badan sebagai natijah proses ketuaan

Aspek Kognitif
1. Perubahan yg wujud berkaitan kecerdasan daya ingatan dan kefahaman individu


Kamarulzaman B. Md. Saril
Penghuni Blok D,
Bilik DA 7,
Institut Pendidikan Guru Malaysia,
Kampus Kota Bharu.
En. Hashim Bin Deraman,
Pengarah Institut Pendidikan Guru Malaysia,
Kampus Kota Bharu,
16109, Pengkalan Chepa,
Kota Bharu,
Kelantan. 16 Januari 2010.

Tuan,
Memohon Kebenaran untuk Tinggal di Luar.
Berhubung dengan perkara di atas, saya Kamarulzaman B. Md. Saril bernombor kad pengenalan 870302-30-5221 daripada PISMP Pendidikan Jasmani 1 ambilan Januari 2008 ingin memohon kebenaran daripada pihak tuan untuk tiggal di luar.
2. Sehubungan dengan perkara di atas, saya mempunyai alasan yang kukuh untuk tinggal di luar. Alasan yang pertama ialah saya telah mempunyai rumah sewa di luar. Rumah sewa saya ini telah dikongsi bersama 4 lagi rakan-rakan yang lain semenjak 5 bulan yang lalu semasa semua pelajar sibuk mencari rumah sewa berikutan notis nama-nama pelajar yang dikeluarkan daripada asrama dikeluarkan. Berikutan takut nama saya juga tersenarai, saya telah bersetuju untuk membayar sewa rumah tersebut. Namun apabila nama saya tidak ada di dalam senarai tersebut, saya terpaksa mengeluarkan duit yang lebih untuk membayar sewa rumah dan juga elaun asrama saya juga turut dipotong.
3. Namun, saya masih lagi menetap di asrama dan meneruskan bayaran rumah sewa untuk persediaan sekiranya saya keluar asrama nanti, saya tidak akan menghadapi sebarang kesulitan dalam mencari rumah sewa. Sekiranya pihak tuan bersetuju membenarkan saya tinggal di luar, tuan sekaligus meringankan beban kewangan saya yang sememangnya dalam kesulitan.
4. Alasan yang kedua ialah kesemua rakan-rakan sekelas saya telah tinggal di luar. Kesemua mereka menyewa di luar. Ini mendatangkan kesulitan kepada saya untuk melakukan tugasan seperti tugasan kerja kursus berkumpulan, tugasan persembahan untuk tutorial secara berkumpulan, dan sekarang ini saya menghadapi kesulitan dalam menghadapi peperiksaan berikutan saya seorang yang suka belajar secara ’study group’ apabila tibanya musim peperiksaan.
5. Kehidupan saya yang terpisah daripada rakan-rakan amat-amat mendatangkan kesulitan kepada saya dalam melalui kehidupan sehari-hari sebagai seorang pelajar. Di sini saya benar-benar memohon ihsan daripada pihak tuan dan juga pertimbangan daripada pihak tuan untuk membenarkan saya tinggal di luar.
6. Kerjasama dan ihsan daripada pihak tuan saya didahului dengan ucapan terima kasih. Sekali lagi saya benar-benar memohon pertimbangan yang wajar daripada pihak tuan untuk membenarkan saya tinggal di luar.


Sekian, terima kasih.

Yang benar,

--------------------------
(Kamarulzaman B. Md. Saril)
PISMP Pendidikan Jasmani 1/ sem 5
Ambilan Januari 2008.

1 comment:

Ana Murrabi said...

minta izin copy ya.. :)