terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Monday, November 9, 2009

pengajaran mikro

skip to main | skip to sidebar
HBSS1103 Pengenalan Kajian Sosial
This is a collection of presentations for the OUM SMP students September 2007 intake.
Visitors are welcome to comment. Thank you.


Friday, November 2, 2007
TOPIK 6 PENGAJARAN MIKRO DAN MAKRO

PENGENALAN

Bagi seorang guru pengajaran mikro dan makro biasa bagi mereka kerana mereka pernah mengalaminya semasa mengikuti kursus perguruan di universiti atau di maktab perguruan. Bagi bakal guru pula mereka akan mengalaminya sebelum mereka keluar membuat latihan mengajar. Melalui pengajaran mikro dan makro anda didedahkan dengan pengajaran seolah-olah di dalam bilik darjah dan anda akan mengetahui kelemahankelemahan dan kekuatan-kekuatan anda melalui komen yang dibuat oleh pensyarah atau pun rakan sekelas anda. Disamping itu anda berpeluang menonton hasil pengajaran anda melalui rakaman yang dibuat di bilik mikro untuk anda sendiri menilai pengajaran anda dan mengenalpasti kekuatan dan kelemahan anda. Pengajaran mikro amat penting untuk mengesan kelemahan-kelemahan setiap bahagian pengajaran supaya dapat diperbaiki lebih awal.

OBJEKTIF

Di akhir topik ini, anda seharusnya dapat:

1. menjelaskan maksud pengajaran mikro dan makro;
2. menerapkan kemahiran-kemahiran dan teknik-teknik pengajaran di dalam pengajaran mikro dan makro;
3. membuat pengajaran mikro dan makro; dan
4. membuat refleksi.

GAMBARAN KESELURUHAN TOPIK

Topik ini menggambarkan tentang bentuk pengajaran yang sesuai dilaksanakan bagi melatih guru pelatih yang akan membuat latihan amali (praktikum) di sekolah. Ia juga dapat menjelaskan situasi sebenar pengajaran mikro dan akan membantu guru pelatih melaksanakan pengajaran makro di dalam bilik darjah. Jika diteliti ia akan banyak membantu memperbaiki kelemahan di dalam bahagian-bahagian tertentu semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Melalui pengajaran mikro, pensyarah, rakan dan pelatih tersebut boleh memberi komen tentang pengajaran tersebut dan seterusnya guru pelatih berkenaan boleh memperbaiki dan mengisi yang “lompang”.
Posted by Azizi Ahmad at 2:55 PM
Labels: Pengenalan Kajian Sains Sosial
1 comments:
Mohd Zairy Firdaus Bin Mohd A'sri said...
terima kasih..

November 4, 2009 11:11 AM
Post a Comment

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom) About Me

Azizi Ahmad
Kuala Lumpur, Malaysia
Assalamualaikum, I'm a Teacher's Trainer. I teach Measurement,Testing and Evaluation (Assessment) and Educational Studies (Pedagogy, Psychology, Philosophy, Sociology and Teacher Professionalism) in IPBA. I am/was a part-time Tutor at UM for PPFD5105 Educational Assessment and PPEX2101 Pentaksiran Pembelajaran and OUM for (UL 10500, LANH 1303, 2033 Malaysian Studies , HBSS 1103 Intro To Social Studies, HBSS 2103 Sejarah Pembangunan Negara, HBEF2303 Teknologi Maklumat Dalam Pendidikan)and HBEF2503 Kaedah Penyelidikan dalam Pendidikan.
View my complete profile
Blog Archive
▼ 2007 (21)
▼ November (20)
Topik 10 Tutorial
TOPIK 10 REFLEKSI
Topik 9 Tutorial
TOPIK 9 PENYELIDIKAN TINDAKAN
Topik 8 Tutorial
TOPIK 8 PROFESIONALISME GURU
Topik 7 Tutorial
TOPIK 7 PENILAIAN DAN PENTAKSIRAN
Topik 6 Tutorial
TOPIK 6 PENGAJARAN MIKRO DAN MAKRO
Topik 5 Tutorial
TOPIK 5 PENYEDIAAN DAN PENGGUNAAN BAHAN BANTUAN ME...
Topik 4 Tutorial
TOPIK 4 PERANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Topik 3 Tutorial
TOPIK 3 STRATEGI, KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN DAN...
Topik 2 Tutorial
TOPIK 2 TEORI KECERDASAN PELBAGAI DAN PENDEKATAN P...
Topik 1 Tutorial
TOPIK 1 STRUKTUR KURIKULUM KAJIAN SOSIAL
► October (1)
Topik 1 STRUKTUR KURIKULUM KAJIAN SOSIAL
FEEDJIT Live Traffic Feed

No comments: