terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Sunday, July 5, 2009

media pengajaran

PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN TUTORIAL 1 – UNIT 1: Asas Teknologi Pengajaran
PRINSIP TEKNOLOGI PENGAJARAN TUTORIAL 1 – UNIT 1: Asas Teknologi Pengajaran
BAB:
Konsep Tceknologi Pengajaran
Domain Teknologi Pengajaran
Reka Bentuk Pengajaran
Media Pengajaran
Reka Bentuk Visual

BAB 1
KONSEP
TEKNOLOGI
PENGAJARAN
Konsep
Teknologi
Konsep
Teknologi
3. Konsep
Teknologi Pengajaran
Pullias dan Young (1968):
“Pengajaran itu keseluruhannya merupakan cara membimbing murid untuk memperolehi sejumlah pengalaman yang cukup bermutu hingga mampu sejauh mungkin menolong pembinaan kemungkinan-kemungkinan sebagai manusia”.

Oakeshott berkata:
“Nobody is born a human being. A human being is the inhabitant of a world composed not of things, but of meaning”
Secara Umum:
Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran”.
Seels & Reechy (1994):
“Instructional technology is the theory and practice of designing, development, utilization, management and evaluation of processes and resources for learning”.

Reiser (2001):
“The field of instructional design and technology encompasses the analysis of learning and performance problems, and the design, development, implementation, evaluation and management of instructional and non-instructional processes and resources intended to improve learning and performance in a variety of settings, particularly educational institutions and the workplace.
Professionals in the field of instructional design and technology often use systemic instructional design procedures and employ a variety of instructional media to accomplish their goals. Moreover, in recent years, they have paid increasing attention to non-instructional solutions to some performance problems. Research and theory related to each of the aforementioned areas is also an important part of the field”.


Definisi TP AECT 1977:
Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”.
DOMAIN 1:
PENGEMBANGAN PENGAJARAN
Penyelidikan
Reka bentuk
Penerbitan
Penilaian
Logistik
Penggunaan
Pengedaran

DOMAIN 3:
PENGURUSAN PENGAJARAN
Pengurusan organisasi
Pengurusan kakitangan



Daripada definisi tersebut, terdapat 5 domain TP:
Rekabentuk
Pembangunan
Penggunaan
Pengurusan
Penilaian

No comments: