terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Monday, May 25, 2009

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Mata Pelajaran : Pendidikan Jasmani
Tunjang : Kemahiran
Tajuk :
Tarikh : 20 March 2009
Masa : 8.00-8.30(30 minit)
Tempat : Padang Sekolah
Tahun : Lima Bestari
Bil. Murid : 20 orang
Kemahiran : menanduk (heading)

Misi : Menjadikan pusat untuk melahirkan berapa ramai pemain bola sepak yang berkemahiran, kuat, mantap dari
segi teknikal, taktikal dan mental dalam membantu pembangunan bola sepak negara.

Objektif : Di akhir pengajaran dan pembelajaran, diharapkan murid-murid dapat menguasai kemahiran dari segi
Psikomotor : Murid dapat melakukan 3 daripada 5 tendangan leret dengan cara yang betul.
Kognitif : Murid dapat menahan bola dengan menggunakan bahagian kaki dengan betul
Afektif : Merasa seronok, yakin dan riang beraktiviti.

Penerapan Nilai : Kerjasama, Kepimpinan, Disiplin Kendiri
Penggabungjalinan : Tunjang Kecergasan – Koordinasi - Taktikal
Kesepaduan : Matematik – membuat anggaran jarak
Alatan : Bola, Kon, Bola , Wisel
Bahagian pelajaran Aktiviti Butiran mengajar Organisasi Alatan /catatan








PERMULAAN
(5 minit)

Aktiviti memanaskan
badan
melakukan aktiviti seperti meningkatkan Kadar Denyutan Nadi, cotoh:


- berlari anak mengelilingi padang
- aktiviti “High-Knee”
- lompat bintang

Regangan :
- regangan asas




1. Berlari di atas bebola kaki
2. Tingkatkan kelajuan larian High-Knee untuk pusingan kedua.
3. Murid melakukan lompat bintang sebanyak 8 kali


1. Murid dikehendaki beratur dalam bentuk lengkung seperti huruf U.
2. Murid dikehendaki berlari-lari anak.
3. Membuat regangan dimulai dengan bahagian kepala,dan diakhiri oleh kaki.
4. Mengakhiri pemanasan denganmenarik nafas sebanyak lapan kali.
murid


Murid-murid digalakkan bertindak dengan pantas.

1. Melakukan regangan asas bermula dari kepala sehingga kaki dalam kiraan 8.
2. Melakukan lompat bintang sebanyak 10 kali dalam satu pusingan.






- Tiada

Aktiviti 2

P
E
R
K
E
M
B
A
N
G
A
N

Menanduk Asas
(7 minit)




(gerak kerja kelas )

Demonstrasi




- Menanduk dalam jarak 3 meter.




- Menanduk dalam jarak 5 meter.




-
Menanduk Asas
1. Berdiri tegak menghadap bola dengan kaki hadapan ke belakang
2. Mata memandang ke arah bola
3. Gerakkan kepala dan lentikkan badan ke belakang.
4. Seterusnya, gerakkan kepala dan kehadapan untuk menanduk
5. Sentuh bola di tengah dahi
6. Kepala terus bergerak ke arah dahi
Guru melakukan demonstrasi asas menanduk bola dengan menggunakan kon sebagai penjarak.
Kon diletakkan sejauh 3 meter

- Murid melakukan aktiviti ini secara berpasangan













Penggabungjalinan kemahiran
-koordinasi mata dan kepala.

-Kon
-Bola

Aktiviti 3
P
E
R
K
E
M
B
A
N
G
A
N

Menanduk Secara Melompat
(5 minit)




























AKTIVITI 3



K
E
M
U
N
C
A
K



(5 minit)
• Menanduk bola melepasi jarak kon.
- Jarak 3 meter.
- Jarak 5 meter



Demonstrasi
a) Menanduk bola menggunakan bahagian tengah dahi
b) Buka mata dan mulut tutup
c) Terus gerakkan badan ke hadapan
d) Mendarat dengan menggunakan kedua-dua belah kaki


























(Permainan Kecil)
-TANDUKAN DINAMIK




















































-

































-Lihat sebelah-
















































































-Lihat sebelah-
















































































-Lihat sebelah-


Penutup :
(3 minit)
Pengenduran

• Anggota bawah









• Anggota atas


• Tarik nafas sambil melakukan perbincangan
• Berdiri tegak, kaki dibuka melebihi luas bahu
• Kuncikan jejari kiri kan kanan tangan
• Tolak tangan lurus ke hadapan sambil membengkok 90 darjah
• Kira dalam kiraan 8
• Ulang aktiviti sebanyak 3 kali.
• Berdiri seperti kedudukan diatas
• Tangan lurus di atas kepala
• Bengkok badan kesisi kanan, tahap dalam kiraan 8





• Beratur semula mengikut lengkung berbentuk U seperti melakukan aktiviti pemanasan badan tadi
• Salah seorang murid dipilih untuk menjadi ketua bagi melakukan aktiviti “cooling down”
• Mengakhiri aktiviti ‘cooling down dengan menarik nafas semula dalam kiraan lapan kali
• Guru bertanya beberapa soalan tentang kemahiran yang telah dipelajari oleh murid

1 comment:

mrlabby89 said...

kau attach apa ni bro? gambar apa pun xdak..ak tgk semua page kau sama saja..byk tulisan,lepas tu ruang kosong..apa yg ada kat ruangan kosong tu??