terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Saturday, September 20, 2008

pemakanan ahli sukan

JENIS-JENIS
Kolesterol adalah lipid yang hanya didapati dari makanan berasaskan haiwan dan tidak didapati dari tumbuh-tumbuhan. Kolesterol penting untuk membentuk hormon seperti testosteron dan estrogen. Fosfolipid boleh didapati dari kuning telur, hati, kekacang dan lecithin.
FUNGSI LEMAK
Secara am, fungsi lemak adalah untuk membekalkan tenaga bagi proses metabolisme. Majoriti trigliserida disimpan dalam tisu adipos. Trigliserida akan diuraikan menjadi asid lemak dan gliserol yang dapat menghasilkan tenaga.
Keperluan semasa senam
Semasa rehat, lebih kurang 60% dari tenaga kita dibekalkan oleh proses metabolisme lemak. Orang dewasa memerlukan 10-15% kalori yang berasaskan lemak. Atlit memerlukan 15-25% kalori dari lemak dalam diet harian sebagai simpanan tenaga semasa latihan.
PROTEIN
Protein terdiri dari rantaian asid amino. Apabila dua asid amino bergabung, ia dikenali sebagai dipeptida dan jika lebih dari dua, dipanggil polipeptida. Protein boleh didapati dari daging, hasil tenusu, kekacang dan juga tumbuhan seperti brokoli dan lobak merah.
Keperluan Semasa Senam
Orang dewasa memerlukan lebih kurang 12-15% kalori yang berasaskan protein. Atlit memerlukan 15-20% kalori protein dari diet harian. Walaupun protein tidak merupakan sumber tenaga yang utama semasa senam, pengambilannya adalah penting untuk memastikan metabolisme tubuh seperti pembinaan tisu dan pembaikpulih sel tidak terganggu.
VITAMIN DAN MINERAL
Vitamin adalah bahan organik yang esential. Ia hanya didapati melalui makanan sahaja. Mineral pula adalah bahan inorganik yang diperlukan oleh tubuh badan seperti natrium, kalium, klorida, kalsium, magnesium, ferum dan sulfur.
Jenis-jenis vitamin dan keperluan
Jenis Vitamin Keperluan dan Fungsi Sumber dari Makanan
Larut Lemak;
Vitamin A


Vitamin D



Vitamin E



Vitamin K
5000 IU (menggalakkan pertumbuhan tulang; mengelakkan rabun)

200 IU ( berfungsi sebagai hormone menggalakkan penyerapan kalsium dalam usus)

15 mg d-alpha
(antioksidan untuk lindung
sel membran dari kerosakan)

80 mikrogram (membantu koagulasi darah)
Hati, susu, karotenoid
Keledek

Hasil tenusu, margarin
Minyak ikan


Minyak sayuran, sayursayuran
hijau, kuning telur

Hati, telur dan bayam
Larut Air;
Vitamin C



Vitamin B Kompleks
90 mg(lelaki); 75 mg (wanita)
(Bentuk kolagen; membantu penyerapan ferum)

2.4 mikrogram(membentuk koenzim bagi membina DNA; bantu pembinaan sel darah merah)

Buah-buahan sitrus,
Sayur-sayuran hijau


Daging, ikan, ayam dan
hasil tenusu
Jenis Mineral Keperluan dan Fungsi Sumber dari makanan
Kalsium


Magnesium 1000 mg
(pembentukan tulang dan
gigi; transmisi impuls saraf)
400mg
(Sintesis protein, pengecutan
otot) Hasil tenusu, kuning
Telur, kekacang

Kekacang, sayur-sayuran
hijau, buah-buahan

Keperluan dan Kepentingan Air Kepada Atlit


Atlit memerlukan antara 2000-2800 ml air sehari untuk memastikan keseimbangan cecair badan. Atlit memerlukan pengambilan air yang lebih banyak terutamanya bagi menyelenggarakan suhu badan. Air boleh dibekalkan secara langsung melalui minuman (termasuk jus buahan, susu) dan juga melalui makanan.

Proses metabolisme yang melibatkan penguraian karbohidrat, lemak dan protein juga akan menghasilkan air. 65% dari air dalam badan distor dalam sel (intrasel) manakala yang lain di luar sel seperti dalam pembuluh darah dan cecair serebrospinal (ekstrasel).

Elektrolit adalah bahan, dalam bentuk cecair yang boleh mengkonduksikan arus elektrik. Cecair tersebut juga dikenali sebagai cecair elektrolit contohnya asid, bes dan
garam. Elektrolit utama adalah natrium, kalium, klorida, bikarbonat, sulfat, magnesium dan kalsium.






Penyelenggaraan Suhu Badan

Suhu badan dikawal oleh hipotalamus, satu struktur di otak yang merupakan sebahagian dari sistem saraf pusat. Contohnya, sekiranya kulit kita menjadi panas
kerana cuaca panas atau demam, tubuh badan akan membuat penyesuaian untuk mengurangkan haba. Pertama, lebih darah akan mengalir berdekatan dengan
kulit supaya haba dapat dibebaskan dengan lebih mudah melalui kulit. Kedua, perpeluhan akan bermula dan penyejatan peluh akan mengurangkan haba badan.

PEMAKANAN SEBELUM, SEMASA DAN SELEPAS LATIHAN DAN PERTANDINGAN
Prestasi fizikal boleh ditingkatkan melalui pemakanan yang baik. Contohnya peningkatan pengambilan karbohidrat sebelum dan semasa latihan dapat meningkatkan kualiti latihan atlit. Atlit akan dapat berlatih dengan lebih lama dan melambatkan rasa kelesuan ketika latihan. Berikut adalah contoh pengambilan karbohidrat sebelum, semasa dan selepas latihan.

Pemakanan Sebelum, Semasa dan Selepas Latihan
Latihan Jumlah perlu Diambil
(gram / kg berat badan)
waktu
Contoh Makanan

Sebelum
4-5 4 jam sebelum
latihan Nasi, buah-buahan

Semasa
1.0 Setiap 15 – 20
minit selepas
latihan bermula Minuman
Berkarbohidrat

Selepas
1.0 Selewat-lewatnya 2
jam selepas latihan
tamat Nasi, kentang,
roti, glukos


Semasa pertandingan, atlit akan menggunakan sumber tenaga dari sistem tenaga yang berbeza bergantung kepada jenis, intensiti dan jangkamasa aktiviti tersebut. Contohnya untuk aktiviti yang berintensiti tinggi dan tidak lebih dari 3 minit seperti larian 200m, sumber tenaga akan dibekalkan oleh glukosa dalam darah dan glikogen otot. Apabila aktiviti tersebut melebihi 5 minit seperti permainan bolasepak, glikogen hati dan lemak pula akan mula membekalkan tenaga bagi aktiviti tersebut.

Pada masa yang sama, ketiga-tiga sistem tenaga ini juga memerlukan vitamin dan mineral tertentu untuk memastikan keberkesanan sistem tenaga ini. Semasa pertandingan, atlit patut mengambil cecair yang tinggi kandungan karbohidrat dan rendah kandungan lemaknya untuk mengelakan ketidakselesaan dalam perut.

Atlit yang mengamalkan pemakanan yang optimum boleh melakukan kebanyakan aktiviti fizikal dengan menggunakan sumber tenaga yang disimpan dalam tubuh badan. Adalah penting untuk atlit memastikan gaya pemakanan adalah bersesuaian dengan aktiviti yang dilakukan dan juga mempunyai kandungan kalori yang mencukupi. Contohnya seorang atlit berdaya tahan tinggi memerlukan sehingga 3,500 kalori sehari dengan 60-70% (karbohidrat): 20-30% lemak: 10-15% protein (termasuk asid amino esential).

Bantuan Ergogenik dalam Pemakanan

Bantuan ergogenik adalah bahan atau fenomena yang boleh membantu meningkatkan prestasi fizikal dalam sesuatu acara sukan. Contohnya, pemakanan yang tinggi karbohidrat boleh menyimpan lebih banyak tenaga dalam tubuh; sokongan dari para penonton dapat memberi keyakinan kepada atlit; baju renang hidrodinamik yang mempunyai rintangan air yang rendah boleh meningkatkan kelajuan atau steroid anabolik yang boleh memberi kekuatan yang lebih bagi ahli angkat berat.


Tokokan karbohidrat

Penambahan simpanan karbohidrat dalam glikogen otot dan hati dikenali sebagai tokokan karbohidrat atau kompensasi glikogen. Teknik ini biasanya digunakan untuk atlit acara tahan lasak seperti pelari marathon, lumba basikal lebuhraya dan triathlon. Bekalan glikogen ke otot dan hati boleh ditingkatkan dalam mengurangkan latihan dan pada masa yang sama menambahkan pengambilan makanan yang kaya dengan karbohidrat.

Pengambilan karbohidrat yang berlebihan harus dijalankan selama
seminggu sebelum hari pertandingan. Pengurangan isipadu dan intensity latihan sekurang-kurangnya 48 jam sebelum hari pertandingan membolehkan badan menyingkirkan sebarang hasil buangan metabolik yang mungkin menjejaskan prestasi atlit tersebut. Fasa tokokan karbohidrat ada tiga fasa iaitu :
 Fasa 1 (hari 1–2) : Latihan berintensiti tinggi, pengambilan karbohidrat normal.
 Fasa 2 (hari 3–5) : Latihan dikurangkan, peningkatan pengambilan karbohidrat (70%).
 Fasa 3 (hari ke-6) : Hari pertandingan, selepas pertandingan pemakanan seperti biasa kembali.




























JENIS-JENIS
Kolesterol adalah lipid yang hanya didapati dari makanan berasaskan haiwan dan tidak didapati dari tumbuh-tumbuhan. Kolesterol penting untuk membentuk hormon seperti testosteron dan estrogen. Fosfolipid boleh didapati dari kuning telur, hati, kekacang dan lecithin.
FUNGSI LEMAK
Secara am, fungsi lemak adalah untuk membekalkan tenaga bagi proses metabolisme. Majoriti trigliserida disimpan dalam tisu adipos. Trigliserida akan diuraikan menjadi asid lemak dan gliserol yang dapat menghasilkan tenaga.
Keperluan semasa senam
Semasa rehat, lebih kurang 60% dari tenaga kita dibekalkan oleh proses metabolisme lemak. Orang dewasa memerlukan 10-15% kalori yang berasaskan lemak. Atlit memerlukan 15-25% kalori dari lemak dalam diet harian sebagai simpanan tenaga semasa latihan.
PROTEIN
Protein terdiri dari rantaian asid amino. Apabila dua asid amino bergabung, ia dikenali sebagai dipeptida dan jika lebih dari dua, dipanggil polipeptida. Protein boleh didapati dari daging, hasil tenusu, kekacang dan juga tumbuhan seperti brokoli dan lobak merah.
Keperluan Semasa Senam
Orang dewasa memerlukan lebih kurang 12-15% kalori yang berasaskan protein. Atlit memerlukan 15-20% kalori protein dari diet harian. Walaupun protein tidak merupakan sumber tenaga yang utama semasa senam, pengambilannya adalah penting untuk memastikan metabolisme tubuh seperti pembinaan tisu dan pembaikpulih sel tidak terganggu.
VITAMIN DAN MINERAL
Vitamin adalah bahan organik yang esential. Ia hanya didapati melalui makanan sahaja. Mineral pula adalah bahan inorganik yang diperlukan oleh tubuh badan seperti natrium, kalium, klorida, kalsium, magnesium, ferum dan sulfur.
Jenis-jenis vitamin dan keperluan
Jenis Vitamin Keperluan dan Fungsi Sumber dari Makanan
Larut Lemak;
Vitamin A


Vitamin D



Vitamin E



Vitamin K
5000 IU (menggalakkan pertumbuhan tulang; mengelakkan rabun)

200 IU ( berfungsi sebagai hormone menggalakkan penyerapan kalsium dalam usus)

15 mg d-alpha
(antioksidan untuk lindung
sel membran dari kerosakan)

80 mikrogram (membantu koagulasi darah)
Hati, susu, karotenoid
Keledek

Hasil tenusu, margarin
Minyak ikan


Minyak sayuran, sayursayuran
hijau, kuning telur

Hati, telur dan bayam
Larut Air;
Vitamin C



Vitamin B Kompleks
90 mg(lelaki); 75 mg (wanita)
(Bentuk kolagen; membantu penyerapan ferum)

2.4 mikrogram(membentuk koenzim bagi membina DNA; bantu pembinaan sel darah merah)

Buah-buahan sitrus,
Sayur-sayuran hijau


Daging, ikan, ayam dan
hasil tenusu
Jenis Mineral Keperluan dan Fungsi Sumber dari makanan
Kalsium


Magnesium 1000 mg
(pembentukan tulang dan
gigi; transmisi impuls saraf)
400mg
(Sintesis protein, pengecutan
otot) Hasil tenusu, kuning
Telur, kekacang

Kekacang, sayur-sayuran
hijau, buah-buahan

Keperluan dan Kepentingan Air Kepada Atlit


Atlit memerlukan antara 2000-2800 ml air sehari untuk memastikan keseimbangan cecair badan. Atlit memerlukan pengambilan air yang lebih banyak terutamanya bagi menyelenggarakan suhu badan. Air boleh dibekalkan secara langsung melalui minuman (termasuk jus buahan, susu) dan juga melalui makanan.

Proses metabolisme yang melibatkan penguraian karbohidrat, lemak dan protein juga akan menghasilkan air. 65% dari air dalam badan distor dalam sel (intrasel) manakala yang lain di luar sel seperti dalam pembuluh darah dan cecair serebrospinal (ekstrasel).

Elektrolit adalah bahan, dalam bentuk cecair yang boleh mengkonduksikan arus elektrik. Cecair tersebut juga dikenali sebagai cecair elektrolit contohnya asid, bes dan
garam. Elektrolit utama adalah natrium, kalium, klorida, bikarbonat, sulfat, magnesium dan kalsium.






Penyelenggaraan Suhu Badan

Suhu badan dikawal oleh hipotalamus, satu struktur di otak yang merupakan sebahagian dari sistem saraf pusat. Contohnya, sekiranya kulit kita menjadi panas
kerana cuaca panas atau demam, tubuh badan akan membuat penyesuaian untuk mengurangkan haba. Pertama, lebih darah akan mengalir berdekatan dengan
kulit supaya haba dapat dibebaskan dengan lebih mudah melalui kulit. Kedua, perpeluhan akan bermula dan penyejatan peluh akan mengurangkan haba badan.

PEMAKANAN SEBELUM, SEMASA DAN SELEPAS LATIHAN DAN PERTANDINGAN
Prestasi fizikal boleh ditingkatkan melalui pemakanan yang baik. Contohnya peningkatan pengambilan karbohidrat sebelum dan semasa latihan dapat meningkatkan kualiti latihan atlit. Atlit akan dapat berlatih dengan lebih lama dan melambatkan rasa kelesuan ketika latihan. Berikut adalah contoh pengambilan karbohidrat sebelum, semasa dan selepas latihan.

Pemakanan Sebelum, Semasa dan Selepas Latihan
Latihan Jumlah perlu Diambil
(gram / kg berat badan)
waktu
Contoh Makanan

Sebelum
4-5 4 jam sebelum
latihan Nasi, buah-buahan

Semasa
1.0 Setiap 15 – 20
minit selepas
latihan bermula Minuman
Berkarbohidrat

Selepas
1.0 Selewat-lewatnya 2
jam selepas latihan
tamat Nasi, kentang,
roti, glukos


Semasa pertandingan, atlit akan menggunakan sumber tenaga dari sistem tenaga yang berbeza bergantung kepada jenis, intensiti dan jangkamasa aktiviti tersebut. Contohnya untuk aktiviti yang berintensiti tinggi dan tidak lebih dari 3 minit seperti larian 200m, sumber tenaga akan dibekalkan oleh glukosa dalam darah dan glikogen otot. Apabila aktiviti tersebut melebihi 5 minit seperti permainan bolasepak, glikogen hati dan lemak pula akan mula membekalkan tenaga bagi aktiviti tersebut.

Pada masa yang sama, ketiga-tiga sistem tenaga ini juga memerlukan vitamin dan mineral tertentu untuk memastikan keberkesanan sistem tenaga ini. Semasa pertandingan, atlit patut mengambil cecair yang tinggi kandungan karbohidrat dan rendah kandungan lemaknya untuk mengelakan ketidakselesaan dalam perut.

Atlit yang mengamalkan pemakanan yang optimum boleh melakukan kebanyakan aktiviti fizikal dengan menggunakan sumber tenaga yang disimpan dalam tubuh badan. Adalah penting untuk atlit memastikan gaya pemakanan adalah bersesuaian dengan aktiviti yang dilakukan dan juga mempunyai kandungan kalori yang mencukupi. Contohnya seorang atlit berdaya tahan tinggi memerlukan sehingga 3,500 kalori sehari dengan 60-70% (karbohidrat): 20-30% lemak: 10-15% protein (termasuk asid amino esential).

Bantuan Ergogenik dalam Pemakanan

Bantuan ergogenik adalah bahan atau fenomena yang boleh membantu meningkatkan prestasi fizikal dalam sesuatu acara sukan. Contohnya, pemakanan yang tinggi karbohidrat boleh menyimpan lebih banyak tenaga dalam tubuh; sokongan dari para penonton dapat memberi keyakinan kepada atlit; baju renang hidrodinamik yang mempunyai rintangan air yang rendah boleh meningkatkan kelajuan atau steroid anabolik yang boleh memberi kekuatan yang lebih bagi ahli angkat berat.


Tokokan karbohidrat

Penambahan simpanan karbohidrat dalam glikogen otot dan hati dikenali sebagai tokokan karbohidrat atau kompensasi glikogen. Teknik ini biasanya digunakan untuk atlit acara tahan lasak seperti pelari marathon, lumba basikal lebuhraya dan triathlon. Bekalan glikogen ke otot dan hati boleh ditingkatkan dalam mengurangkan latihan dan pada masa yang sama menambahkan pengambilan makanan yang kaya dengan karbohidrat.

Pengambilan karbohidrat yang berlebihan harus dijalankan selama
seminggu sebelum hari pertandingan. Pengurangan isipadu dan intensity latihan sekurang-kurangnya 48 jam sebelum hari pertandingan membolehkan badan menyingkirkan sebarang hasil buangan metabolik yang mungkin menjejaskan prestasi atlit tersebut.

open skills n closed skills

OPEN SKILLS
Fact one

“sports such as Netball, Football, and Hockey usually involve open skills. This is because the environment is constantly changing and so movements have to be continually adapted. Therefore, skills are predominantly perceptual. The skill is mostly externally paced, for example a pass in football”.

Fact two
“Open Skills are usually take place under the conditions of a temporarily changing
environment. Decisions and adjustments must be made “on the run.” An example of an
open skill would be a quarterback adjusting who he’s throwing to based on the location of defensive players.

Huraian
Open skill merupakan kemahiran terbuka. Kemahiran terbuka merupakan satu kemahiran yang mempunyai dua elemen penting iaitu suasana dan persekitaran. Dalam kemahiran ini, suasana dan persekitaran adalah sentiasa berubah-ubah dan sukar untuk diramal hingga atlet atau pemain dalam sesetengah permainan berkemahiran terbuka mengagaknya sehingga terpaksa mereka mengenalpasti perubahan-perubahan dan menyesuaikan tindakan mengikutperubahan yang diperhatikan dari semasa ke semasa.
Dalam permainan yang dikategorikan sebagai kemahiran terbuka merupakan permainan yang mempunyai pemain yang memiliki kemahiran yang berbeza mengikut keadaan. Permainan yang berkaitan dengan kemahiran terbuka juga sememangnya mempunyai corak strategi pengajaran dan latihan yang berbeza.

Contohnya, dalam permainan bola sepak, corak kemahirannya sentiasa berubah dan tidak tertumpu kepada satu kemahiran atau satu arah tuju sahaja. Pemain bola sepak boleh melakukan pergerakan dengan pelbagai kemahiran dan bergerak secara rawak mengikut kawasan tertentu. Mereka tidak dihadkan untuk menggunakan seberapa banyak kemahiran dalam satu-satu permainan. Kemahiran tidak tertumpu kepada kemahiran yang sedia ada.
Setiap pemain harus melatih diri supaya mempelbagaikan kemahiran setiap masa. Ini kerana kemahiran yang telah sentiasa dilakukan akan membantu pemain lawan mengesan kelemahan daripada kemahiran tersebut. Dengan kemahiran yang sentiasa dicipta dan dikawal dari semasa ke semasa akan menyukarkan pemain lawan mengetahui tahap prestasi dan kemahiran yang kita miliki.
Antara permainan yang dikaitkan dengan kemahiran terbuka ialah permainan bola sepak, hoki, badminton, sepak takraw, tenis, ping pong, bola sepak dan sebagainya. Permainan-permainan ini diberi kebebasa untuk mempelbagaikan kemahiran untuk mengelirukan pihak lawan .












CLOSE SKILL
FACT ONE
“These skills take place in a stable, predictable environment and the performer knows exactly what to do and when. Therefore, skills are not affected by the environment and tend to be habitual. Movements follow set patterns and have a clear beginning and end. The skills tend to be self-paced, for example a free throw in Basketball, and serving in Squash or Tennis”.
Fact two
“A skill performed in a stable or largely predictable environmental setting. The movement patterns for closed skills can be planned in advance. Examples of closed skills are trampolining, golf swing, discus throwing, performing a handstand, diving from a platform or board”.
Fact three
“Open and closed skills are on a continuum. The open end of the continuum has skills where the environment is unpredictable where the closed end of the continum has skills where the environment is either stable or predictable as a reult of practice. For open skills the environment is constantly changing which precludes the performer from effectively planning the response. Success seems to be determined by the extent to which the performer is successful in adapting the behavior to the changing environment. In closed skills the environment is predictable but may be predictable because of: perfectly stable environment (eg. archery, bowling); environment variable, but changes are either very predictable and/or have been learned as the result of practice (ie juggling); or the successful performer can anticipate the behavior of the environment in the near future (eg. expert basketball player)”.



Fact four
Closed Skills are skills that take place under fixed, unchanging environmental conditions. They are predictable and have clearly defined beginning and ending points. Examples of closed skills are shooting a free throw, serving a tennis ball, or throwing a dart.

Huraian
Close skill merupakan kemahiran tertutup. Kemahiran tertutup adalah kemahiran yang tidak melibatkan perubahan kepada suasana dan persekitaran dalam sesuatu permainan. Kemahiran yang digunakan dalam sesuatu permainan adalah kemahiran yang mudah untuk pihak lawan meramal dan menjangka pergerakan atau kemahiran dalam satu-satu permainan. Kemahiran tertutup ini akan memberikan pihak lawan mencapai matlamat dalam sesuatu permainan.
Kemahiran yang dilakukan dalam permainan yang melibatkan kemahiran tertutup merupakan kemahiran yang tetap dan tidak boleh diubah dari semasa ke semasa . ini kerana kemahiran tertutup mempunyai peraturan-peraturan tertentu yang telah ditetapkan dan menyebabkan permainan yang melibatkan kemahiran tertutup tidak boleh diubah pergerakannya.keadaan ini secara tidak langsung akan membantu seseorang atlet atau pemain lawan itumengenalpasti teknik dan kemahiran dalam sesuatu permainan.
Antara permainan yang melibatkan kemahiran tertutup ialah kemahiran –kemahiran dalam gimnastik, terjun, menembak, memanah dan beberapa acara olahraga seperti lompat tinggi, lompat jauh, lontar peluru dan sebagainya.


Sunday, September 14, 2008

bBERITA HARIAN ON LINE 15.09.2008

Rakyat usah terpedaya alasan Anwar
Oleh Anwar Hussin

DATUK Seri Anwar Ibrahim (tengah) ketika mengadakan sidang akhbar di Ibu pejabat PKR, kelmarin. Turut kelihatan, Lim Kit Siang (kiri) dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang. - Foto Reuters

Penasihat PKR penting diri, tak bermoral: Muhyiddin

KUALA LUMPUR: Pemimpin Barisan Nasional (BN) mengingatkan rakyat supaya tidak terpedaya dengan pelbagai alasan yang diberikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung penangguhan hasrat Pakatan Rakyat untuk mengambil alih kerajaan esok.

Pembentukan kerajaan baru seperti yang dicanangkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu selama ini, memang tidak berasas dan tidak mungkin dapat dilaksanakan. Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata tindakan Anwar itu sebenarnya satu pembohongan dan tidak bermoral.

"Jelas, Anwar hanya mementingkan diri sendiri tanpa menghormati amalan demokrasi di negara ini," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Kelmarin, Anwar memberitahu pemberita yang Pakatan Rakyat terpaksa menangguhkan hasrat mengambil alih kerajaan pada 16 September ini atas alasan tarikh yang ditetapkan itu tidak lagi sesuai berikutan beberapa perkembangan terbaru politik negara.

Muhyiddin yakin Anwar akan terus gagal dalam usahanya menubuhkan kerajaan menerusi pintu belakang, walaupun beliau meminda tarikhnya beberapa kali.

"Anwar sudah hilang kredibilitinya sebagai seorang ahli politik berwibawa. Cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri hanya akan menjadi Mat Jenin," katanya.
Tan Sri Muhyiddin Yassin

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Ali Rustam pula berkata BN sejak dulu lagi yakin dengan keutuhan gabungan itu kerana ia dipilih oleh rakyat dalam pilihan raya umum.

"Anwar saja yang gila hendak menubuhkan kerajaan melalui pintu belakang dengan cubaan membeli Ahli Parlimen BN. Ia tidak demokratik serta memalukan sehingga menyebabkan negara berada dalam keadaan yang tidak stabil," katanya.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Nazri Aziz berharap rakyat tidak tertipu lagi dengan permainan politik kotor Anwar.

"Ini kali ketiga Anwar menipu rakyat apabila memberi pelbagai alasan untuk menangguhkan impian kosongnya." katanya.

Nazri berkata, beliau memang sudah lama yakin kerajaan baru Anwar tidak mungkin dibentuk pada 16 September ini.

Ketua Pemuda Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata Anwar sudah memberi tiga alasan berbeza berhubung penangguhan pembentukan kerajaan, iaitu Parlimen tidak bersidang, Ahli Parlimen BN ke Taiwan dan penahanan tiga orang termasuk Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

"Lama-kelamaan orang akan sedar siapa Anwar sebenarnya," katanya.

Pemangku Presiden Gerakan, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, berkata budaya katak yang mahu diamalkan Anwar akan menyebabkan pentadbiran negara menjadi tidak menentu dan menimbulkan kacau bilau.

Dr Koh berkata, budaya seperti itu harus dielakkan kerana rakyat pasti tidak mahu pentadbiran negara ditentukan oleh beberapa orang yang suka berpaling tadah.

"Jangan biarkan kerajaan negara kita ditentukan oleh beberapa orang yang mengamalkan budaya lompat ini," katanya.

Sementara itu, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman dalam satu kenyataan berkata Anwar terbukti mempunyai cita-cita besar dan terburu-buru untuk menubuhkan kerajaan sehingga tidak sanggup menunggu pilihan raya.

"Strategi Anwar itu sangat tidak demokratik, tidak beretika dan 'tidak gentleman. Kalau beliau yakin bahawa rakyat menyokongnya, dia patut menunggu proses itu," katanya.

Musa yang juga Pengerusi BN Sabah berkata wakil rakyat BN cukup matang dan bijak untuk tidak terperangkap dengan politik Anwar.

Beliau berkata, mereka mungkin bersuara lantang berkaitan beberapa isu tetapi ia tidak bermakna mereka menentang pucuk pimpinan BN.

"Saya yakin mereka akan tetap mengenang jasa dan berterima kasih kepada penyokong BN yang memberi laluan kepada mereka untuk menjadi anggota Parlimen," katanya.

Cetak artikel | Hantar pada kawan

PAPA ABANG SAYANG PAPA

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

falsafah berkaitan dengan jiwa

video

Im Yours

video

Saturday, September 13, 2008

renang membiasakan dengan air

1.0 Pengenalan.


Melalui tajuk ini,kita akan mengenali tentang:

1) Keperluan sebagai seorang beginners.
2) Alatan untuk beginners.
3) Penyelesaian masalah bagi beginners.
4) Peringkat-peringkat membiasakan diri.
5) Aktiviti benafas di dalam air.
6) Teknik-teknik keselamatan.
7) Basic rescue skills.

Pertama sekali untuk setiap individu belajar berenang ialah perasaan.Individu sepatutnya perlu aktif,menganggap ia sesuatu yang menyeronokkan dan ia merupakan satu pengalaman yang menarik.Untuk setiap individu yang baru belajar berenang,kita tidak seharusnya terburu-buru untuk mengajarnya ke peringkat yang lain.Ini kerana individu tersebut perlu menyesuaikan dirinya dulu dengan air di mana mereka akan tahu apa yang tubuh badan mereka mampu lakukan.












2.0 Keperluan Sebagai Seorang Beginners.

Seorang beginner memerlukan seorang jurulatih yang mempunyai teknik mengajar yang betul,peramah dan juga konsisten.Selain dari itu,terdapat beberapa factor yang perlu diikuti oleh seorang beginner.Faktor-faktor tersebut ialah:

i) Suhu air yang sesuai.
ii) Air yang bersih.
iii) Biasa dengan persekitaran.
iv) Mengetahui dan memahami peraturan keselamatan
v) Mengetahui ukuran kolam renang.

2.1 Suhu air yang sesuai.
2.2 Air yang bersih.
2.3 Biasa dengan persekitaran.
2.4 Peraturan keselamatan.
2.5 Mengetahui ukuran kolam.













3.0 Alatan Untuk Beginners.

Terdapat beberapa jenis alatan di mana seorang jurulatih boleh gunakan untuk mengajar supaya ia menjadi sesuatu pengajaran yang menyeronokkan.

1) Kickboards
2) Swim wings
3) Bubbles
4) Animal kickboards.
5) Swim belts.
6) Small buckets
7) Water mats.
8) Balls.
9) Toys.
10) Water toys.

Gambar-gambar alatan renang.

1) Kickboards
Photobucket


2) Swim wings
Photobucket


3) Bubbles



4) Animal kickboards.
Photobucket



5) Swim belts.
Photobucket


6) Small buckets


7) Water mats.
Photobucket


8) Balls.


9) Toys.
Photobucket


10) Water toys.















4.0 Penyelesaian Masalah Bagi Beginners.

Melalui rajah di bawah ini,kita dapat mengenal pasti beberapa masalah dalam proses mengajar.Walau bagaimanapun,masalah ini tidak dapat diselesaikan dengan pantas tetapi setiap jurulatih perlu mempunyai pelgabai strategi untuk menyelesaikannya.Jika strategi pertama gagal,jurulatih boleh menggeunakan strategi yang lain.Jadi,masalah yang mungkin terdapat semasa proses pembelajaran nanti ialah:

4.1) Shaking.
4.2) Mata merah.
4.3) Tutup mata di dalam air.
4.4) Tidak mahu menghembus nafas di dalam air.

Masalah Kemungkinan Sebab Strategi
Menggigil Takut,sejuk - Adakan aktiviti yang menyeronokkan
Mata merah Sakit mata,bahan kimia dalam air kolam memasuki mata(clorine). - Pakai goggles.
Tutup mata dalam air Takut - Memakai goggles ataupun face mask.
- aktiviti yang seronok(gunakan alat yang berwarna-warni)

Tidak mahu menghembus nafas di dalam air. Takut - pakai snorkel dan mask.
- latih teknik penafasan.


5.0 Peringkat-Peringkat Membiasakan Diri Dalam Air.

Terdapat langkah-langkah untuk turun ke kolam renang.Langkah tersebut ialah first experience,masuk ke dalam air dan meninggalkan air(naik ke atas).



1. First Experience.

Untuk memulakan aktiviti membiasakan diri dengan air,jurulatih perlu menyuruh individu tersebut merasa air tersebut.Antara aktiviti yang boleh dibuat ialah memasukkan kaki ke dalam kolam dan seterusnya membuat bentuk bulatan besar dan kecil menggunakan kaki.Kemudian,ambil air mengunakan tangan.Jika sudah konfiden,jurulatih boleh menyuruh membuat percikan hujan.




2. Memasuki Ke Dalam Air.

Langkah untuk memasuki kolam perlu dilakukan dengan perlahan-lahan,Pertama sekali ialah masuk ke dalam kolam dengan bergantung atau memegang dindind atau tangan rakan.Ini adalah untuk imbangan dan keyakinan individu.Kedua,ajar individu untuk masuk ke dalam kolam secara ‘slide-in’.Teknik ini perlu dilakukan di bahagian tepi kolam.Yang terakhir,jika individu tersebut sudah yakin,ajar untuk masuk ke dalam kolam dengan menghadap ke belakang dengan menggunakan tangga.Ia perlu dilakukan secara perlahan-lahan.


3. Meninggalkkan Air.

Untuk keluar dari kolam,gunakan tangga secara perlahan-lahan.Pastikan individu memegang pemegang di bahagian tepi ketika hendak naik.Ini adalah penting untuk mengelakkan kecederaan semasa naik terutamanya di bahagian lengan dan kaki.Cara kedua ialah dengan menggunakan kedua-dua tangan dan menolak naik badan pada bahagian tepi kolam.Cara ketiga ialah dengan menggunakan bantuan kawan.Pijak di atas tapak tangannya untuk naik ke atas.





















4. Bergerak Di Dalam Air.

Apabila individu telah bersedia dan yakin berada dalam air,jurulatih boleh mengajar individu untuk berjalan di dalam air.Untuk langkah pertama,berjalan dengan memegang dinding.Apabila sudah yakin,lepaskan tangan dan berjalan tanpa memegang dinding kolam.Seterusnya,pelbagai pergerakan boleh dilakukan.Antaranya:

i. berjalan ke belakang
ii. berjalan sisi
iii. langkah besar/kecil
iv. kangaroo jumps.




5. Membasahkan Muka

Setela boleh berjalan di dalam air,langkah seterusnya yang perlu dilakukan ialah membasahkan muka individu.Ini perlu untuk melihat adakah individu itu betul-betul yakin sebelum individu tersebut memasukkan mukanya ke dalam air.Pertama sekali yang perlu dilakukan ialah membasuh muka dan rambut,kemudian membuat air hujan,menangkap bola dan membalingnya bersama rakan.







6. Memasukkan Kepala Ke Dalam Air

Untuk langkah ini,mulakan aktiviti dengan ‘Ring a Ring’ atan ‘Roses’.Ini adalah merupakan satu aktiviti yang perlu dilakukan beramai-ramai utuk membina lagi keyakinan.Setelah individu mendapat keyakinan,jurulatih boleh mengarahkan individu menghembus nafas di dalam air beramai-amai ataupun duduk secara beramai-ramai.Seterusnya,antara aktiviti lain yang boleh dilakukan ialah menyelam melalui ‘limbo stick’,menyelam dan memasuki gelung,menyelam hingga menyentuh permukaan lantai,mengambil objek di dasar dan lain-lain yang sesuai.



7. Membuka Mata Di Dalam Air.

Untuk langkah ini,pertama sekali yang perlu dilakukan ialah melihat tangan dan kaki sendiri di dalam air.Selain itu,secara berpasangan,mereka boleh mengira jari di dalam air.Kemudiannya,melihat hembusan nafas rakan ataupun membuat mimik muka.










8. Menyelam Dan Kembali Berdiri.

Langkah ini amat penting kerana ia dapat mengelakkan individu lemas.Untuk langkah ini,sebagai permulaannya,masukkan kepala ke dalam air supaya kaki individu dapat dinaikkan ke atas secara melunjur seperti gaya berenang.Tangan perlu memegang tangga secara lurus.Kemudian,untuk kembali berdiri,rapatkan lutut ke dada.Langkah terakhir ialah mengeluarkan kepala dari air apabila kaki sudah menjejaki permukaan.

Langkah ini seterusnya perlu dibuat bersama rakan untuk menambahkan lagi keyakinan.Cara-cara adalah sama seperti di atas dan kaki perlulah menendang bagi imbangan di dalam air supaya boleh terapung.’Barbell’ adalah alat bantuan yang terbaik untuk orang tua.
















6.0 Aktiviti Bernafas Di Dalam Air.

Untuk aktivit bernafas di dalam air,langkah yang sesuai perlu dilakukan pertamanya ialah meniup objek di permukaan air,Untuk itu,dagu perlulah memasuki ke dalam air untuk meniup objek tersebut.Antara objek yang boleh digunakan ialah bola ping-pong,alat mainan air.Letakkan Objek berhampiran dengan mulut kemudian tiup ia supaya bergerak.Cara yang kedua ialah menghembus udara ke dalam iar menggunakan straw.Seterusnya,membuat bunyi motorboat di dalam air.Untuk aktiviti bernafas,sebelum memasukkan kepala ke dalam air,tarik nafas kemudian hembuskan ia ketika di dalam air.Ulang langkah ini berulang kali sehingga betul-betul yakin.



















7.0 Teknik-Teknik Keselamatan.

Untuk teknik-teknik keselamatan,apa yang perlu dilakukan ialah:

i. Memeriksa kedalaman kolam
ii. Memasuki kolam dengan pelbagai cara


7.1 Memeriksa kedalaman kolam.

Sebelum memasuki ke dalam kolam,pastikan individu memeriksa kedalaman kolam tersebut dengan menggunakan beberapa alatan seperti batang plastic yang lurus.Selain itu,periksa kedalaman kolam dengan memasuki kolam secara slide-in entry.Tambahan daripada itu,individu juaga perlu membaca tanda yang ter dapat pada persekitaran kolam.

7.2 Memasuki kolam dengan pelbagai cara.

Untuk langkah keselamatan seterusnya,individu perlu memasuki ke dalam kolam dengan pelbagai cara kerana untuk mengelakkan kecederaan.Antara cara yang boleh dilakukan ialah:

i) Masuk dengan kaki.
ii) Secara berdiri/duduk.
iii) Mengikut bentuk badan( kurus,lebar)

Selain itu,jurulatih juga boleh mengajar individu untuk masuk ke dalam kolam mengikut gaya binatang sepert gaya gaya buaya,gaya anjing laut dan gaya katak.

Kemudian,terjun ke dalam gelung,masuk secara mengiring dan menangkap bola yang dicampakkan ke dalam kolam.





























8.0 Basic Rescue Skills

Untuk langkah ini,target yang hendak di ajar ialah untuk menyelamatkan mangsa dalam sesuatu keadaan tanpa melibatkan individu untuk memasuki ke dalam kolam.Terdapat 2 cara yang dikenal pasti iaitu:

i) Menggunakan batang kayu(jarak dekat)
ii) Menggunakan tali.(jarak sederhana)

8.1 Menggunakan Batang Kayu.

Untuk menggunakan kayu ataupun stick,pertama sekali ialah memastikan individu yang ingin menyelamat berbaring di bahagian tepi.Kemudian,hulurkan alat tersebut kepada mangsa dan mangsa akan memegang menggunakan satu atau kedua-dua tangannya dan menariknya sehingga sampai ke bahagian tepi.Selain daripada batang kayu,kain,tuala juga boleh digunakan.

8.2 Menggunakan Tali.

Untuk langkah ini,tali yang digunakkan pastilah kukuh.Pertama sekali,berdiri di bahagian tepi dengan memegang tali.Pastikan bahagian hujung tali dipijak supaya mengelakkan daripada tali terlepas.Kemudian lemparkan tali tersebut kepada mangsa supaya mangsa boleh memegangnya.









KESERONOKAN BERENANG
Sejarah renang memang menarik. Pada zaman dahulu, manusia mencari air untuk melarikan diri daripada kebakaran hutan, mengelak daripada musuh, men¬cari makanan, atau mungkin sekadar mencari kelegaan daripada bahang matahari Yang membakar. Terdapat satu kuasa yang sukar diterangkan yang menarik lelaki dan wanita kepada air. Kanak-kanak mencari lopak yang berair untuk bermain di situ. Kelasi kapal berkawad dengan penuh semangat ke laut. Orang yang bercuti mengerumuni pantai untuk mencari pemandangan yang mempesonakan dan mendengar bunyi air.
Pada tahun 1883, William Wilson menulis dalam bukunya The Swimming Instructor, "Perenang yang berpengalaman, apabila berada di dalam air boleh dimasukkan ke dalam golongan makhluk hidup yang paling bahagia, berada dalam mood yang paling bahagia, dan menikmati kebahagiaan yang paling sempurna dalam senaman yang paling menyeronokkan."
Anda boleh merasai sendiri kuasa misteri persekitaran akuatik dengan mempelajari cara berenang. Renang memberikan kepada anda keseronokan, ke¬santaian, cabaran, persaingan, dan keupayaan anda menyelamatkan nyawa anda sendiri atau nyawa orang lain sekiranya berlaku kecemasan di air.
Renang tidak memerlukan satu pola pergerakan tangan atau kaki yang tetap. Anda boleh menggunakan mana-mana pergerakan tangan dan kaki yang mem¬bolehkan anda terns berada di permukaan dan bergerak dari satu tempat ke tempat lain. Bagaimanapun, gabungan pergerakan tertentu adalah lebih berkesan berban¬ding pergerakan lain. Perenang merangkumkan semua pergerakan yang berkesan ini ke dalam pakej gaya yang diiktiraf. Gaya renang yang paling terkenal ialah gaya sisi, gaya rangkak, gaya dada, gaya rangkak lentang, dan gaya kupu-kupu.


KEUPAYAAN BERENANG
Tubuh manusia terdiri sebahagian besarnya daripada air dan oleh itu, ia mempunyai ketumpatan yang amat serupa dengan air. Lebih kurang 70% daripada tubuh manusia ialah air. Ketika paru-paru diisi dengan udara, ketumpatan tubuh manusia adalah sedikit kurang daripada ketumpatan air di sekelilingnya. Air akan mengenakan daya keapungan pada tubuh manusia dan oleh itu, mengekalkan keapungan hanya memerlukan sedikit dorongan ke bawah, dengan pergerakan melintang hanya memerlukan sedikit dorongan ke arah yang bertentangan dengan pergerakan yang dikehendaki. Pendorongan ini dilaksanakan dengan menggunakan tangan dan lengan sebagai dayung, dan dengan menendang kaki untuk menolak air dari tubuh (walaupun tendangan hanya menghasilkan agak sedikit pergerakan pada keseluruhannya). Oleh sebab air masin (misalnya, air lautan) adalah lebih tumpat berbanding dengan air tawar (misalnya, kebanyakan kolam renang), tidak banyak usaha diperlukan untuk mengapung di dalam air masin, berbanding dengan air tawar.
Sebilangan gaya renang telah diperkembangkan, berdasarkan pelaksanaan sesetengah atau kesemua prinsip yang berikut:
• Torso dan kaki harus dikekalkan dalam kedudukan yang selari dengan permukaan air. Kaki yang jatuh atau torso yang condong meningkatkan seretan secara ketara. Tangan harus didepangkan ke hadapan kepala dengan sebanyak yang mungkin supaya dapat memanjangkan panjang purata garis air dan dengan itu, mempercepatkan pergerakan dengan ketara.

• Penyelidikan terkini menunjukkan bahawa daya tangan yang dikenakan pada air sebenarnya dijanakan oleh putaran pinggul, dan bukannya oleh otot lengan. Otot yang menarik lengan di dalam air dipasang seinci dari hujung lengan atas. Dengan lengan sebanyak 21" panjangnya, nisbah tuil ialah 1:20. Ini bermaksud bahawa tarikan otot bahu sebanyak 100 paun hanya menghasilkan 5 paun dayanya di bahagian tangan semasa ia menolak air. Sebaliknya, tork yang dijanakan oleh otot pinggul yang lebih besar dan lebih kuat mengayunkan tangan di dalam air seolah-olah pemain golf atau pemukul bola mengayunkan kayu golf atau kayu pemukul dengan suatu pusingan yang cepat pada pinggulnya. Perenang-perenang elit yang berupaya mencapai suatu tambahan yang sederhana pada pencepatan pinggul mereka akan dapat menambahkan puncak daya tangan sebanyak sekali ganda.

• Masa yang dihabiskan pada sisi harus dipanjangkan supaya bahu tidak memecahkan garis air dan mengakibatkan ombak haluan. Ini mengurangkan keratan rentas depan, mengurangkan lagi seretan, serta juga menaikkan nisbah antara panjang and lebar garis air tubuh. Pembaikan yang serupakan boleh dimungkinkan dengan menyebariskan arah kepala, tangan, kaki, dan lengan yang paling sempit ke dalam air. Torso adalah paling penting, berbanding dengan bahagian tubuh yang lain. Pergerakan tangan, lengan, dan kaki dari belakang ke hadapan harus dikekalkan di udara dengan seberapa lama yang mungkin semasa kuak pemulihan. Ketika di dalam air, pergerakan-pergerakan tersebut harus dijajarkan dengan seberapa hidrodinamik yang mungkin kerana anggota yang dikembalikan harus bergerak sekurang-kurangnya dua kali lebih laju berbanding dengan perenang dan di dalam air, akan menjanakan lapan kali seretan (yang meningkat dengan kuasa tiga lajunya), berbanding dengan luas depan torso. Memutarkan bahu juga menambahkan kuasa tarikan dengan menggunakan otot abdomen untuk membantu menarik lengan di dalam air.

• "Tangkap" air yang asas tidak sebegitu penting berbanding dengan perkara-perkara di atas. Kebanyakan perenang hanya menangkap air dengan tangan yang rata atau jari-jari yang didepangkan sedikit dan kemudian ditarik dengan lancar pada sepanjang badan. Semua teknik yang tersebut tidak memerlukan kekuatan tambahan. Dengan latihan kekuatan, tangan dan kaki masing-masing boleh dijulurkan dan dilunjurkan lagi ke dalam air untuk menghasilkan lebih banyak dorongan. Untuk mereka yang baru belajar renang, kekuatan yang dinaikkan hanya menghasilkan pembaikan yang kecil jika strategi-strategi di atas (mengurangkan seretan dan memanjangkan garis air) tidak dapat dilaksanakan dengan sempurna.
• Animasi rangka dan dinamik bendalir pengkiraan membenarkan simulasi perenang. Ini membenarkan daya-daya pada sendi dan otot dikira, dan jika simulasi berbilang digunakan, berbagai-bagai gaya atau individu boleh dibandingkan. Melalui grafik komputer atau tangkapan pergerakan, simulasi boleh dibandingkan dengan perenang sebenar. Sedangkan ini menghapuskan banyak keraguan, tekaan masih diperlukan untuk mencipta gaya-gaya yang baru. Merumuskan sebuah buku panduan untuk perenang masih merupakan suatu cabaran kepada para jurulatih renang, dan rasa air masih diperlukan untuk menutup gelung kawalan supaya gaya-gaya renang tidak kemudian menyimpang.














1. PERALATAN
Dari segi tekniknya, apa yang benar-benar anda perlukan untuk berenang ialah kawasan air, tetapi beberapa jenis peralatan tertentu menjadikannya lebih mudah dan selamat bagi anda untuk mempelajari pelbagai teknik dan gaya. Peralatan berikut akan membantu anda dalam mencapai kemajuan secara berperingkat dalam renang (Rajah 1).

• Papan keribas
• Pelampung kaki
• Topeng muka
• Kaki sirip getah dan sarung kaki atau but renang
• Snorkel
• Pelampung kaki apung dalam
• Tali pinggang apung
• Gogal renang
• Klip hidung
• Gegelung hula
• Jam randik atau pencatat masa
• Pendayung tangan atau sarung tangan berselaput

Kebanyakan daripada peralatan ini dapat membantu anda mengurangkan tempoh yang perlu untuk menguasai sesuatu kemahiran yang diberi, walaupun ramai orang yang belajar berenang tanpa memakai semua peralatan ini.

Peralatan akuatik menjadikan pembelajaran lebih mudah dan lebih selamat.
Kami menasihatkan anda supaya menggunakan peralatan ini untuk keselesaan anda dan juga untuk memastikan kelancaran tahap pembelajaran anda.
Dua peralatan pertama iaitu papan keribas dan pelampung kaki adalah peralat-an standard di kebanyakan kolam renang. Anda mungkin dibenarkan mengguna¬kannya, atau anda boleh membelinya sendiri pada harga yang murah. 'flga peralatan seterusnya—topeng muka, kaki sirip, getah, dan snorkel adalah barangan peribadi yang mengikut saiz masing-masing. Anda mungkin ingin membelinya sendiri mengikut saiz yang sesuai dan juga untuk penjagaan kesihatan diri. Topeng dan kaki sirip getah adalah peralatan yang paling mahal. Gogal renang dan klip hidung bukanlah barangan keperluan tetapi is menambahkan keselesaan kepada diri anda dan juga keyakinan dalam banyak kemahiran renang.
Pelampung kaki apung dalam dan tali pinggang apung pula sungguh mudah dibuat dan tidak mahal harganya buatlah pelampung kaki sendiri dengan mengikat seutas tali ringan pada pemegang bekas yang mempunyai mulut yang kemas seperti botol jus atau botol susu. Biarkan talinya panjang sedikit supaya anda dapat membuat satu gelung sepanjang empat inci (10.16 cm) pada satu hujung yang akan tergantung sepanjang 10 inci (25.5 cm) di bawah air semasa bekas botol itu terapung. Gunakan pelampung itu dengan memasukkan sebelah buku lali kaki anda ke dalam gelung ini. Ini sedikit sebanyak akan memberikan sokongan kaki kepada anda pada kedalaman kira-kira satu kaki semasa menjalani beberapa latih tubi renang.
Anda memerlukan seutas tali pinggang apung keselamatan untuk menambah-kan keyakinan dan keselamatan semasa anda mencuba beberapa latih tubi di kawasan air yang agak dalam. Tali pinggang apung itu hendaklah cukup besar saiznya untuk membolehkan anda kekal terapung hingga ke arcs dagu. Mereka yang agak sukar terapung (hanya tiga peratus daripada jumlah penduduk umum) memerlukan tali pinggang apung yang lebih kecil semasa menjalani beberapa kemahiran pertama.
Anda boleh membuat tali pinggang apung dengan memotong blok-blok busa plastik padat seperti polietilena, kira-kira dua inci (5.08 cm) persegi dan 6 hingga 8 inci (15.24 hingga 20.32 cm) panjang. Setup satu blok ini (anda mungkin memer¬lukan empat hingga enam blok) hendaklah dibelah dua supaya tali pinggang nilon selebar 2 inci dapat dimasukkan di celahnya.
Tali pinggang seperti yang digunakan oleh penyelam skuba sebagai tali ping-gang pemberat adalah tali pinggang yang unggul. Anda juga boleh membeli tali pinggang apung, tetapi jangan bell tali pinggang yang tidak boleh dikempeskan.
jam randik atau pencatat masa akan digunakan hanya dalam segelintir kema-hiran di peringkat tertinggi. Banyak jam tangan biasa dilengkapi dengan pencatat masa. Gegelung hula boleh membantu anda mendapatkan ketinggian yang lebih baik semasa mempelajari cara menyelam buat pertama kali. Lihat Langkah 11 untuk mendapatkan butiran yang lebih terperinci. Pendayung tangan dan sarung tangan berselaput digunakan semasa mempelajari cara untuk mendayung, seperti yang diterangkan dalam Langkah 12.

Peralatan di bawah diperlukan untuk berenang
• Papan Keribas dan apungan Kaki
Papan keribas dan apungan kaki adalah alat yang sama di kebanyakan kolam. Anda dibe¬narkan untuk menggunakannya atau boleh juga membelinya.
• Topeng Muka, Sirip Renang dan Snorkel
Tiga alatan seterusnya, to¬peng muka, sirip renang dan snorkel adalah peralatan individu. Anda menyediakannya untuk kebersihan. Topeng muka dan sirip adalah peralatan yang mahal.
• 'Deep Float' Apungan kaki
'Deep float' dan apungan kaki dan gegelung hula mudah dan murah dibeli (anda tidak memer¬lukan tali pinggang apungan kecuali anda adalah di antara lelaki yang tidak dapat me¬ngapungkan diri, hanya seorang daripada 20 orang lelaki yang benar-benar tidak dapat mengapungkan diri).
Membuat'deep float' sokongan untuk kaki dengan mengikat sekeping jalur kepada pe¬megang 1.9 liter bekas plastik kosong dengan di atasnya terdapat bekas kalis air mudah serap seperti bekas susu, jus atau cider. Buat talian itu cukup panjang untuk membolehkan simpulan 10 cm pada hujung tali tergantung 0.3 m di dalam air apabila bekas itu diapung¬kan. Anda gunakan apungan ini dengan me¬masukkan pergelangan kaki di dalam sim¬pulan tali itu. Ini membolehkan anda men¬dapat sokongan di dalam air.

• Tali Pinggang Apungan
Tali pinggang apungan boleh dibuat dengan memotong blok plastik sel tertutup seperti polyethylene lebih kurang 5 cm bersegi dan 15-20 cm panjang. Setiap blok (memerlukan 4 atau 6 blok) mesti dilubangkan untuk membo¬lehkan benang nilon melalui tali pinggang itu. Tali pinggang seperti yang digunakan oleh penyelam skuba untuk tali pinggang berat adalah sesuai (ideal). (Sekiranya anda memer¬lukan tali pinggang terapung, is boleh diguna¬kan dalam tiga langkah pertama).
• Gegelung hula
Gegelung hula dibuat daripada tiub plastik 2.5 cm. Boleh dibeli dari kedai permainan. la mesti terapung. Jika tiub itu plastik, anda lekatkan kedua-dua hujungnya supaya kedap air. Letakkan pemberat pada satu bahagian gegelung itu, yang menyebabkannya tegak apabila direndamkan.



MEMANASKAN BADAN
Terdapat beberapa gerak kerja latihan yang disyorkan untuk diikuti. Anda memerlukan. masa 5 hingga 10 minit untuk memanaskan badan bagi meningkatkan kapasiti dan ketahanan paru-paru dan untuk meningkat¬kan kelenturan badan. Selepas selesai latihan, ambil masa 5 minit untuk meregang dan merehatkan otot-otot yang telah digunakan. Sekiranya anda mengikuti susunan ini, anda akan menyediakan diri dan fikiran anda untuk berenang dan merasa lega selepasnya.
DUA PRINGKAT MASA MEMANASKAN BADAN
Matlamat utama anda ialah untuk meleng¬kapkan kedua-dua latihan pernafasan yang diterangkan di bawah, yang memuatkan teknik pernafasan dan peningkatan kapasiti paru-paru. Kemudian buat satu latihan kelen¬turan badan yang disenaraikan di bawah "Latihan fleksibel". Anda akan bersedia dari segi mental dan fizikal untuk berenang.


LATIHAN PERNAFASAN
1. Berdiri tegak dengan kaki dikangkang¬kan dan. lengan diletakkan di sisi. Tarik nafas panjang sambil mengangkat le¬ngan seluas mungkin ke sisi kepala. Hembus nafas sambil mengembalikan lengan ke sisi anda. Ulang sebanyak lima kali.







2. Tarik nafas dengan cepat; tahan nafas semasa lengan diangkat dan diturun de¬ngan perlahan. Apabila tangan telah kembali ke sisi anda, hembus dan tarik nafas melalui mulut, dengan secepatnya pastikan anda menyedut seberapa banyak udara yang boleh. Ulang pusing¬an hembus, tarik dan tahan ini selama lima kali, dengan menggunakan hanya mulut anda untuk bernafas, angkat dan turunkan lengan setiap kali.







LATIHAN FLEKSIBEL
Tumpukan perhatian pada badan anda se¬masa melakukan latihan-latihan berikut. Jika perlu, tutup mata anda untuk mengelakkan gangguan dan untuk menumpukan perhatian pada badan). Pilih satu latihan untuk setiap bahagian badan. Buat regangan sehingga anda merasa sedikit ketegangan.
KEPALA
1. Baring di atas perut anda. Letakkan ta¬ngan untuk menyokong kepala. Paling¬kan kepala ke kanan, rehat, dan dengan perlahan buat kiraan hingga 30. Paling¬kan kepala ke kiri, rehat dan dengan per¬lahan buat kiraan hingga 30. Ulang ke¬dua-dua arah sebanyak tiga kali.





2. Duduk atau berdiri, biarkan kepala anda senget ke bahu kanan. Buat separuh pu¬singan dengan perlahan, jatuhkan kepala ke depan dan ke arah bahu kiri, sambil mengira hingga lapan. (Jangan jatuhkan kepala ke belakang—pergerakan ini bo¬leh meletakkan terlalu banyak tekanan pada tulang tengkuk. Lakukan 3 separuh bulatan kanan, dan 3 separuh bulatan kiri.
















LENGAN
1. Duduk atau berdiri, kuncikan kedua ta¬ngan, angkat dan pusingkan tapak ta-ngan ke arah siling, dan buat regangan kedua tangan. Tahan kedudukan ini selama 20-30 saat, tetapkan arah kepala anda ke depan. Ulang latihan ini seba¬nyak 3 kali
2. Berdiri dengan tangan paras bahu, buat bulatan kecil 10 kali ke depan dan 10 kali ke belakang. Kemudian, dengan perla¬han-lahan buat bulatan kecil yang kemudiannya membesar sebanyak 10 kali ke depan. Pusingkan arah dan buat 10 kali pusingan besar ke belakang. Ulang seba¬nyak 3 kali.









TORSO
1. Duduk atau berdiri, angkat lengan kiri ke atas dan ke arah kanan. Pastikan pinggul dan bahu menghadap ke depan untuk meregangkan otot-otot tepi, bukan otot¬otot belakang. Tahan selama 20-30 saat. Sekarang buat pula regangan ini dengan lengan kanan anda. Ulang kedua-dua ba¬hagian sebanyak tiga kali.


2. Duduk atau berdiri, angkat kedua bahu menghampiri ke telinga. Pusingkan bahu ke depan dalam gerakan bulat dengan perlahan sambil mengira hingga 8. Pu¬singkan bahu ke belakang. Ulang kedua¬dua arah sebanyak 3 kali.














KAKI

1. Duduk dengan kaki dilunjur ke depan dan jari diarahkan ke depan. Dekatkan dada ke lutut, dan dengan perlahan capai pergelangan kaki. Jangan memantul. Tahan selama 20-30 saat. Buat regangan yang sama dengan jari kaki ditegakkan. Ulang kedua-dua kedudukan regangan sebanyak 3 kali.





2. Mulakan dengan kedudukan seperti ma¬hu menerkam; tangan ke depan sebagai pengimbang, lutut kiri dibengkokkan, lutut kanan mengadap tanah dan kese¬mua jari kaki dibengkokkan. Dengan perlahan rendahkan badan. Tahan selama 20-30 saat. Ulang kedua-dua belah sebanyak 3 kali.










PERGELANGAN KAKI
(1) Duduk atau berdiri, buat bulatan dengan pergelangan kaki kanan mengikut arah jam, kemudian melawan arah jam seba¬nyak 8 kali. Ulang dengan pergelangan kaki kiri.
(2) Berdiri 0.3-0.6 meter dari dinding, dan letak kedua tangan ke dinding. Luruskan badan dan dengan perlahan rapat ke depan untuk meregangkan otot betis. Tahan selama 20-30 saat. Ulang seba¬nyak 3 kali.















FASA MENYEJUKKAN BADAN
(1) Berdiri di dalam air paras bahu, regang¬kan kedua-dua tangan ke atas kepala. Tahan regangan semasa anda menarik nafas panjang. Tahan selama lima minit dan hembus perlahan-lahan. Berehat. Ulang sebanyak 4 kali.
(2) Berdiri di dalam air paras dagu, lengan didepakan ke sisi, dongakkan kepala ke belakang sehingga telinga berada di bawah air. Angkat tumit daripada dasar kolam, tarik nafas panjang dan dengan perlahan-lahan lengkungkan belakang ands balik ke kedudukan terapung de¬ngan tumit diturunkan. Tutup mata an¬da. Hembus dan tarik nafas dengan ce¬pat, tetapi tahan setiap nafas selama 5 saat. Ambil satu minit untuk merehatkan dengan bergilir-gilir, setiap otot-otot leher, bahu, otot lengan dan akhirnya kaki.










Terdapat beberapa Matlamat Berjaya dalam kursus renang ini. Walau bagaimanapun anda telah berusaha mempelajari kemahiran fizikal dan psikologi. Seterusnya menilai kemajuan kemahiran yang dipelajari akan memberikan kesimpulan yang menarik.



Kebersihan, Kesihatan, dan Keselamatan.
Kebersihan
Pengguna kolam renang perlulah memastikan kebersihan diri, tidak menghidapi selesema, hidung dan kaki tidak mempunyai jangkitan kuman.
Pengguna sepatutnya memasuki tandas sebelum mandi dan selepas berenang, pengguna perlu mandi. Tuala yang bersih perlu dibawa dan kanak-kanak perlu diajar untuk membersihkan di celah-celah jari kaki mereka. Bagi yang mempunyai rambut yang panjang juga perlu memakai bathing cap untuk mengelakkan ia mengganggu mata dan juga untuk kebaikan kepada staf kolam renang dan pengguna kolam renang yang lain.
Kesihatan
Warga tua dan muda, ibu bapa, semua golongan boleh menikmati kemudahan kolam renang yang disediakan, kerana berenang ialah sukan yang bebas daripada risiko mendapat kecederaan. Apabila badan manusia berada di dalam air, ia menjadi hampir tidak mempunyai berat, dan ini membantu mereka yang lemah. Jantung juga akan berubah dari segi bentuk dan kapasiti, memudahkan mereka yang mempunyai masalah jantung.
Keselamatan
Menyelam, dan melompat, ialah faktor utama yang menjadi punca kecederaan yang serius di kolam renang. Guru yang terlibat, jurulatih ataupun ibu bapa bertanggungjawab untuk memastikankawasan menyelam bebas daripada bahaya. Peraturan yang mesti diajar ialah tiada orang yang akan menyelam dan melompat selagi tiada arahan dikeluarkan.

PERATURAN KESELAMATAN
Bahaya yang terdapat di dalam air menyebab¬kan beberapa peraturan mesti diikuti dan diperhatikan untuk keselamatan peserta sukan air. Beberapa perkara perlu diikuti:

• Jangan berenang bersendirian. Pastikan ada orang bersama anda, yang boleh menolong atau mendapatkan pertolongan ketika kecemasan.
• Mengetahui tempat untuk berenang. Pas¬tikan di mana air yang dalam dan cetek. Kenai pasti apa sahaja yang boleh mem¬bahayakan yang tidak kelihatan daripada permukaan air.
• Jangan terus berenang selepas makan. Tunggu sekurang-kurangnya 30 minit selepas memakan makanan ringan dan lebih lama lagi selepas memakan makanan berat.
• Jangan mengunyah gula-gula getah se¬masa berenang kerana pernafasan semasa berenang memerlukan mulut dan kerong¬kong yang tiada makanan.
• Jangan berlari atau bertolak-tolak dan membuat sesuka hati berdekatan papan geladak di tepi kolam renang.
• Untuk kebersihan, setiap jabatan kesiha¬tan menghendaki setiap perenang mandi sebelum masuk ke kolam renang.
• jabatan Kesihatan juga menghalang mem¬bawa makanan dan minuman ke kawasan kolam renang.

Komposisi badan perenang
Komposisi badan memainkan peranan yang amat penting dalam menentukan kejayaan atlit. Perkara yang mustahak di sini ialah "Fat Free Mass" dan "Fat Mass". Jisim badan mesti sesuai dengan sukan dan bentuk badan yang ideal untuk jenis sukan adalah pelbagai. Kepelbagaian bentuk badan adalah sesuai untuk posisi yang berbeza dalam suatu jenis sukan. Nilai pengetahuan tentang komposisi badan adalah lebih tinggi untuk meramalkan prestasi atlit jika dibandingkan dengan hanya sekadar mengetahui jisim dan ketinggian atlit sahaja. Menurut Willmore dan Costill (1994) adalah lebih baik jika jurulatih berupaya mengujudkan jisim badan piawai bagi sesuatu jenis sukan dan hendaklah berdasarkan kepada komposisi badan . Atlit yang mengalami lebih jisim badan akan mengalami kemerosotan prestasi. Peningkatan jisim 9Kg mengambil masa 9-12 bulan untuk dipulihkan. Ringkasnya jisim badan yang piawai adalah ciri terbaik dan ideal tetapi sukar dipraktikkan. Oleh itu dengan hanya mempunyai bentuk badan yang sesuai sahaja belum cukup untuk menjamin prestasi yang optima kerana manusia sukar diramalkan tingkah lakunya.
Berdisiplin.
Seseorang atlit yang baik mesti mempunyai disiplin yang bagus. Atlit tersebut mestilah menepati masa dan menghormati jurulatih dan sukan yang di ceburinya. Contohnya atlit lompat tinggi, mereka mestilah menjalani latihan pada waktu yang ditetapkan.
Ketinggian atlit
Mempunyai ketinggian di anatara 1.57- 1.90m dan berjisim di antara 63.4-90 Kg.
Mempunyai tahap kesabaran yang tinggi
Seorang atlit yang bagus mestilah mempunyai tahap kesabaran yang tinggi. Mereka harus menempuhi pelbagai cabaran samada ketika perlawanan atau ketika latihan. Mereka juga perlu pandai dalam mengawal emosi mereka supaya tidak mempengaruhi aktiviti sukan mereka.



Mempunyai stamina yang tinggi
Atlit yang baik dan bagus seharuanya mempunyai stamina yang tinggi. Mereka harus menjalani pelbagai latihan untuk memperolehi stamina yang tinggi. Contoh latihan yang selalu dilakukan adalah latihan litar, latihan jeda dan latihan bebanan. Bagi atlit lompat tinggi, latihan litar dan jeda adalah teknik latihan yang sesuai dilakukan.

Mempunyai semangat setia kawan
Seorang atlit yang baik mesti mempunyai semangat setia kawan kerana dalam sukan kita memerlukan rakan-rakan untuk berjaya. Ini kerana sikap tolong-menolong dan bekerjasama akan menentukan kejayaan aktiviti sukan tersebut.

Tidak mudah berputus asa
Seorang atlit yang baik juga tidak akan mudah berputus asa. Mereka akan berjuang habis-habisan. Mereka tidak akan mengalah dengan begitu mudah. Ini kerana semua atlit telah dilatih untuk memperjuangkan apa yang mereka telah lakukan selama mereka berlatih.

Menjaga pemakanan mereka
Atlit lompat tinggi atau mana-mana atlit sukan lain akan sentiasa menjaga pemakanan mereka. Ini adalah untuk mengelakkan mereka dari jatuh sakit dan juga untuk meningkatkan stamina mereka. Pemakanan yang sihat amat penting dalam aktiviti sukan contohnya lompat tinggi. Mereka memerlukan satamina yang tinggi untuk kekuatan kaki mereka.

Tidak merokok
Atlit yang baik juga tidak akan mengamalkan tabiat merokok. Merokok akan merbahayakan kesihatan. Penyakit tersebut tidak akan menyerang dengan cepat tetapi akan menyerang diri secara perlahan-lahan. Merokok akan menyebabkan kanser paru-paru. Ini merupakan kesan buruk kepada atlit dan perokok.












13.7 RISIKO RENANG

Sebuah papan tanda yang memberikan amaran kepada para pengembara berjalan kaki di denai yang menuju ke Pantai Hanakapiai.

Renang umumnya dianggap sebagai suatu kegiatan kesihatan yang berisiko rendah, berbanding dengan banyak sukan yang lain. Bagaimanapun, terdapat sebilangan risiko kesihatan renang yang termasuk:
• Mati lemas dan penyedutan air yang diakibatkan oleh:
o Keadaan-keadaan air yang buruk yang melanda perenang atau mengakibatkan penyedutan air.
o Keapungan negatif ketika tersangkut kepada sebuah objek yang berat, umpamanya kapal yang sedang tenggelam.
o Penolakan orang-orang lain di bawah air, baik secara sengaja mahupun tidak.
o Keletihan atau ketaksedaran.
o Ketakupayaan, akibat pitam air cetek, serangan sakit jantung, sinkope sinus karotid atau angin ahmar.
• Kesan buruk perendaman:
o Mati lemas sekunder yang diakibatkan oleh sedutan air masin mencipta buih-buih di dalam paru-paru yang menyekat pernafasan.
o Sindrom Pernafasan Air, SWAS.
o Kejutan terma selepas terjun ke dalam air yang mengakibatkan denyutan jantung berhenti.
o Eksostosis yang merupakan pertumbuhan saluran telinga yang tidak normal, akibat mencepuk-cepuk air ke dalam saluran telinga secara kerap dan pada jangka panjang (dikenali sebagai telinga perenang).
• Pendedahan kepada kimia:
o Disinfektan klorin menaikkan pH air dan jika tidak dibetulkan, akan mengakibatkan kerengsaan mata dan/atau kulit. [7]
o Penyedutan gas klorin pada jumlah yang kecil dari permukaan air semasa berenang buat jangka panjang boleh mengakibatkan kesan yang buruk pada paru-paru, khususnya bagi mereka yang menghidap asma. Masalah ini boleh diatasi dengan menggunakan kolam yang mempunyai pengudaraan yang lebih baik, khususnya kolam luar.
o Klorin juga mengakibatkan kesan kosmetik yang negatif selepas pendedahan yang lama dan berulang. Ia menghijaukan rambut perang muda dan menghapuskan segala warna daripada rambut perang supaya menjadi keputih-putihan. Klorin juga merosakkan struktur rambut dan menjadikannya "berkeriting halus".


• Jangkitan:
o Air merupakan persekitaran yang cemerlang untuk banyak bakteria, parasit, kulat, dan virus yang menjejaskan manusia, bergantung kepada mutunya.
o Jangkitan kulit yang berasal daripada bilik-bilik renang dan mandi boleh mengakibatkan kutu air. Cara yang paling mudah untuk mengelakkannya adalah dengan mengering ruang antara jari-jari kaki selepas berenang.
o Sesetengah parasit mikroskopi seperti Cryptosporidium tahan klorin dan mengakibatkan penyakit cirit-birit apabila para perenang menelan air kolam.
o Jangkitan telinga, otitis media, (otitis eksterna).
• Perbuatan perenang sendiri:
o Kecederaan, akibat berenang berketerlaluan, boleh berlaku. Umpamanya:
 para peserta pertandingan gaya rama-rama boleh menghidap sakit belakang, termasuk fraktur vertebra (walaupun jarang) serta sakit bahu, akibat latihan bertahun-tahun;
 para perenang gaya dada boleh menghidap sakit lutut serta sakit pinggul; dan
 para perenang gaya bebas dan gaya rentang boleh menghidap sakit bahu, sejenis tendonitis yang biasanya dirujuk sebagai bahu perenang.
o Hiperventilasi dalam percubaan untuk melanjutkan masa di bawah air akan mengurangkan karbon dioksida darah yang mengakibatkan penahanan dorongan untuk bernafas serta kehilangan kesedaran pada akhir junaman. Untuk mekanismenya, sila lihat pitam air cetek.
• Kesan buruk yang diakibatkan oleh air dan cuaca:
o Arus, termasuk arus pasang surut dan arus sungai, boleh mengakibatkan keletihan, serta memindahkan perenang dari keadaan selamat, atau menarik perenang ke dalam air.
o Angin menerukkan ombak dan mengakibatkan perenang tidak mengikut haluan kerana ditiup angin.
o Hipotermia yang diakibatkan oleh air sejuk boleh dengan cepatnya mengakibatkan keletihan serta ketaksedaran.
o Selaran matahari boleh diterukkan oleh pantulan di dalam air serta kekurangan pakaian yang dipakai semasa berenang. Pendedahan jangka panjang kepada cahaya matahari boleh menaikkan risiko barah kulit.
• Barang-barang di dalam air:
o Kerosakan baling-baling merupakan punca kemalangan yang utama, baik kerana berlanggar dengan kapal mahupun kerana tersangkut ketika memanjat ke dalam kapal.
o Pelanggaran dengan perenang yang lain, dinding kolam, batu, atau kapal.
o Terjun ke dalam objek tenggelam, atau ke dasar, seringnya di dalam air yang keruh.
o Tersangkut pada objek tenggelam, khususnya dahan atau kapal yang ranap.
o Memijak pada benda yang tajam seperti kaca pecah.
• Hidupan akua yang berbahaya:
o Sengatan: ampai-ampai dan sesetengah karang
o Tembusan: landak laut, kupang zebra (Dreissena Polymorpha), ikan pari
o Gigitan: yu serta ikan-ikan yang lain, ular, udang kara, atau ketam
o Kejutan elektrik: ikan pari elektrik, belut elektrik.
• Aspek undang-undang
o undang-undang yang berkait dengan perkara-perkara di atas atau dengan kesopanan (umpamanya renang telanjang)
o pelanggaran hak pemilikan.




















JENIS RENANG
RENANG PERTANDINGAN

Temasya sukan renang di Universiti Negeri Ohio.

Tujuan renang pertandingan adalah untuk berenang dengan paling cepat bagi sesuatu jarak yang diberikan. Renang pertandingan menjadi popular pada abad ke-19 dan kini terdiri daripada 34 buah acara, iaitu 17 buah acara bagi setiap jantina. Renang juga merupakan acara yang popular dalam Sukan Olimpik Musim Panas, dengan setiap jantina ahli olahraga masing-masing bertanding dalam 13 buah acara yang diiktirfaf. Acara-acara Sukan Olimpik diadakan di dalam kolam yang 50 meter panjangnya. Badan pentadbiran antarabangsa renang pertandingan ialah FINA (Fédération Internationale de Natation), iaitu Persekutuan Renang Antarabangsa.
Keempat-empat gaya pertandingan dalam Sukan Olimpik ialah gaya kuak kupu-kupu, gaya kuak lentang, gaya kuak dada, dan gaya bebas (gaya rangkap depan). Gaya-gaya itu boleh direnang secara perseorangan atau bersama-sama dalam lumba rampai. Urutan lumba rampai ialah: 1) gaya rama-rama, 2) gaya lentang, 3) gaya dada, dan 4) gaya bebas. Terdapat dua jenis lumba berganti-ganti: lumba rampai dan gaya bebas. Urutan lumba rampai ialah: 1) gaya kuak lentang, 2) gaya kuak dada, 3) gaya kuak kupu-kupu, dan 4) gaya bebas. Setiap empat perenang dalam renang lumba berganti-ganti berenang pada jarak yang tertentu, bergantung kepada jarak keseluruhan lumba berganti-ganti. Ketiga-tiga jarak lumba berganti-ganti ialah 200 meter atau ela, 400 meter atau ela, dan 800 meter atau ela (yang terakhir ini hanya direnang dengan menggunakan gaya bebas). Untuk kolam 50 meter, setiap perenang dalam lumba berganti-ganti berenang dari hujung ke hujung kolam renang bagi lumba 200 meter, dua jarak hujung ke hujung kolam renang bagi lumba 400 meter, dan empat jarak bagi lumba 800 meter. Bagi kolam 25 meter atau ela, setiap perenang dalam lumba berganti-ganti berenang dua jarak bagi lumba 200 meter, empat jarak bagi lumba 400 meter, dan lapan jarak bagi lumba 800 meter. Banyak kolam pertandingan yang bersaiz penuh di Amerika Syarikat adalah 50 meter panjangnya dan 25 ela lebarnya. Ini membenarkan kedua-dua lumba jarak pendek (kolam 25 m atau 25 ela) dan lumba jarak panjang (kolam 50 m) diadakan.
Terdapat beberapa jenis pengadil:
• pemula yang memulakan perlumbaan;
• para pengadil pemusingan yang memastikan bahawa pemusingan perenang adalah menetapi peraturan
• para pengadil renang yang memeriksa gaya renang peserta,
• para penjaga waktu yang menentukan masa yang diambil oleh para peserta; dan
• ketua pengadil (bahasa Inggeris: umpire) yang memastikan bahawa segala aspek perlumbaan dikendalikan dengan lancar.
Jika seseorang pegawai menangkap sesiapa antara peserta-peserta yang melanggar peraturan gaya renang, peserta itu akan disingkirkan dan renangnya dianggap tidak sah.
Komuniti-komuniti Amerika Syarikat dan United Kingdom menaja liga-liga renang pertandingan yang terdiri daripada pasukan-pasukan renang kanak-kanak dan remaja. Liga-liga ini sebahagian besarnya menepati peraturan-peraturan renang yang diiktiraf dan berenang dengan gaya piawai, tetapi pada jarak yang lebih pendek, sebagai acara-acara dalam temasya sukan renang. Liga-liga itu yang biasanya bergiat pada bulan-bulan yang lebih panas tidak dikaitkan secara langsung dengan sebarang pertubuhan renang negara atau dunia. Bagaimanapun, perenang-perenang yang memulakan pengalaman renang pertandingan mereka dalam pasukan-pasukan renang tempatan tersebut kekadangnya akan menyertai pasukan peringkat negara.

RENANG REKREASI

Dua buah dok renang.

Tujuan renang yang paling umum adalah sebagai rekreasi. Renang rekreasi dianggap oleh banyak orang sebagai cara melegakan diri serta senaman penuh badan yang baik. Banyak gaya renang adalah sesuai untuk renang rekreasi; kebanyakan perenang rekreasi lebih menyukai gaya yang mengekalkan kepala mereka di atas permukaan air, dengan pemulihan lengan di bawah air. Gaya dada, gaya sisi, dan 'gaya anjing mengayuh' merupakan gaya yang paling biasa digunakan dalam renang rekreasi, tetapi pemulihan lengan di luar air dalam gaya bebas atau gaya rama-rama membekalkan kelebihan yang diberikan oleh perbezaan rintangan antara udara dengan air.

Gaya rama-rama yang terdiri daripada pemulihan di luar air, dengan simetri pergerakan badan yang sama rata, adalah paling sesuai untuk renang di dalam air yang bergelora. Umpamanya, dalam suatu contoh renang ketahanan yang mencipta rekod, Vicki Keith menyeberangi Tasik Ontario yang bergelora dengan menggunakan gaya rama-rama. Kebanyakan renang rekreasi diadakan di dalam kolam-kolam renang yang tenang airnya. Oleh itu, gaya bebas yang tidak begitu berkesan di dalam air bergelora adalah sesuai. Selain daripada kolam renang, tempat-tempat untuk renang rekreasi termasuk pantai, tasik, lubang renang, sungai, anak sungai kecil, dan kekadangnya terusan.

RENANG SEBAGAI PEKERJAAN
Sebilangan pekerjaan memerlukan pekerjanya berupaya berenang. Umpamanya, juruselam abalone dan mutiara berenang dan menyelam untuk mencari rezeki, sebagaimana dengan pelembing ikan.
Renang digunakan untuk menyelamatkan perenang-perenang lain yang cemas. Terdapat sebilangan gaya renang yang khusus bagi tujuan penyelamatan (sila lihat Senarai gaya renang). Teknik-teknik itu dibelajar oleh para anggota penyelamat dan pengawal pinggir laut. Latihan teknik-teknik itu juga telah berkembang menjadi pertandingan-pertandingan seperti menyelamat nyawa buih ombak.
Renang telah dipergunakan dalam bidang biologi laut untuk mencerap tumbuh-tumbuhan dan haiwan-haiwan di dalam habitat semula jadi. Bidang-bidang sains yang lain juga menggunakan renang, umpamanya Konrad Lorenz berenang bersama-sama angsa sebagai sebahagian kajiannya tentang tingkah laku haiwan.
Renang juga dipergunakan untuk tujuan ketenteraan. Renang ketenteraan biasanya dilaksanakan oleh para anggota tentera khas seperti Tentera Laut SEAL. Ia dipergunakan untuk mendekati sesuatu tempat, mengumpulkan maklumat perisikan, melakukan sabotaj dan pertempuran, serta untuk meninggalkan sesuatu tempat. Ia juga merangkumi pemasukan ke dalam laut dari udara atau peninggalan kapal selam di bawah air melalui hac atau tiub torpedo.
Renang juga telah menjadi sebuah sukan profesional. Syarikat-syarikat seperti Syarikat Speedo dan Tyr Sports, Inc. menaja perenang-perenang dengan cara yang sama dengan Nike menaja pemain-pemain bola keranjang. Hadiah-hadiah wang tunai juga diberikan untuk memecah rekod dalam banyak pertandingan utama.

RENANG UNTUK BERSENAM
Renang ialah sejenis senaman yang cemerlang. Oleh sebab ketumpatan tubuh manusia adalah lebih kurang sama dengan ketumpatan air, tubuh disangga oleh air dan oleh itu, tekanan pada sendi dan tulang dikurangkan. Justeru renang sering dipergunakan sebagai senaman untuk pemulihan selepas kecederaan atau untuk mereka yang mengalami kehilangan upaya.
Renang rintangan merupakan sejenis senaman renang yang bertujuan untuk latihan. Ia mengekalkan perenang dalam kedudukan yang tetap untuk analisis kuak atau untuk membolehkan renang dilakukan dalam ruang yang terbatas atas alasan olahraga atau terapi. Renang rintangan boleh dilakukan baik dengan menentang arus (sering diistilahkan sebagai mesin renang ) mahupun dengan mengekalkan perenang dalam keadaan pegun melalui ikatan-ikatan kenyal.
Renang ialah sejenis senaman aerobik kerana tempoh senaman ini yang panjang memerlukan bekalan oksigen yang tetap kepada otot, kecuali semasa pecutan singkat yang otot berfungsi secara anaerob. Sebagaimana dengan kebanyakan senaman aerobik, renang dipercayai mengurangkan kesan tekanan yang buruk.

Photobucket

Photobucket

cubaan memasukkan gambar saya

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

i love u cik enon
















[IMG]http://i179.photobucket.com/albums/w298/kilat86/110920082584.jpg[/IMG]

[IMG]http://i179.photobucket.com/albums/w298/kilat86/DSC01098.jpg[/IMG]

[IMG]http://i179.photobucket.com/albums/w298/kilat86/300720082111.jpg[/IMG]

[IMG]http://i179.photobucket.com/albums/w298/kilat86/Image.jpg[/IMG]