terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Sunday, November 2, 2008

spot p3m pembelajaran motor

Spot p3m pembelajaran motor
BPG JSU
1. Berkaitan dengan latihan mental
2. Terapi kesihatan
3. Visualisasi
4. Pemusatan
5. Releksasi
Mungkin masuk essei
A) Pemprosesan maklumat (esei)
B) Ransangan (penting x baginya) kalau penting masuk dalam jangka masa pendek) >> akhirnya akan berbalik kepada prestasi . (jika x boleh diaplikasikan jadi kita kena abaikannya.
Ransagan otak stor jangka pendek performance
pemikiran
Stor jangka panjang


Cari jadual ini dipetik dari sumber SCHMIDT , RA (1991)

Melalui pemerhatian terpilih yang akan disimpan dalam stor lambang kembali untuk keluarkan balik ingatan..

Perkembangan Motor (nota)
Model Fitt N Fostner
• Berkait dgn kognitif,asosiatif, autonomous.
• Berkaitan dengan semua orang
• Cth: menceburi permainan atau peringkat awalnya dinamakan beginners secara lisan. Ikut sahaja kata guru atau juru latih . berbalik kepada kognitif . kemahiran berfikir cth : kalau nak sepak bola tinggi juru latih mengajar menggunakan kekura kaki dan menendang bahagian bola yang penting..
Lekok linear…..
Menggambarkan prestasi yang seimbang sepanjang proses pembelajaran..
Lengkok Cembung (negative)

Contohnya Shalin Zulkifli
Ketika awal pelatih-pelatih memperoleh pembelajaran mendadak dan selepas tahap ini pelatih akan menjadi peningkatan negative.

Positive accelerated

Permulaan perlahan
- Lama-lama pembelajaran ke tahap tinggi.

Lengkok S atau ( orgive)
Peningkatan prestasi yang berlaku. Cirri lengkok linear, cembung, cengkung, linear.
Kemahirab yang bermotivasi
-masa berlatih ada motivater..
Pergi kepada pemprosesan maklumat

Berbalik kepada pemprosesan maklumat ingatan dan lupaan, berkaitan dengan ingatan dan lupaan Sage, mendifinasikan ingatan sebagai usaha menyimpan maklumat dan memperoleh kembali maklumat pada masa yang diperlukan.

Oleh sebab pembelajaran berkaitan dengan pengumpulan maklumat baru .
1. Kemahiran baru , ingatan merujuk kepada usaah mengingat maklumat kepada atau kemahiran yg telah dipelajari.
System ingatan
Terdapat 5 sistem ingatan,
- Simpanan sensori jangka pendek.
- Ingatan jangka pendek.
- Ingatan jangka panjang
- Berkaitan dgn model Sage.
 Ransangan kita makan – manis penting durian rasa mcm ini. Penting untuk jangka masa. Masuk dlm ingatan jangka pendek. Rasa durian mcm mana, rasa rambutan mcm mana. Whatever ransangan yang dtg pada kita. Stor kita simpan dan bila perlu kita akan apply.
 Simpanan Sensori jangka pendek merupakan peringkat mengenal pasti ransangan yang bersifat sementara. Segala ransangan yang diproses pada peringkat ini hanya kekal dalam tempoh beberapa saat sahaja. Iauitu 2 hingga 3 saat sahaja. Untuk melibatkan deria penglihatan dan 15 saat untuk deria lain.
 Wlaupun simpanan sensori jangka panjang dapat memproses banyak maklumat namun dia x dapat maklumat tersebut untuk jangka masa lama. Contohnya kita naik basikal masa kecik dulu . kemahiran itu masuk dalam memori jangka panjang. Oleh itu maklumat akan hilang dalam tempoh tertentu. Tempoh penyimpanan yang singkat ini menyebabkan seorang x dapat mengingat semua maklumat. Maklumat yg datang 100% kita x dapat ingat semua dan terpaksa membuat pilihan kpd maklumat yg diproses dan semuanya.
 Dalam system ingatan jangka pendek tempoh pemprosesan maklumat mengambil masa 30 saat sahaja. Dalam ingatan jangka pendek kira2x 30 saat. Pemprosesan maklumat akan menyebabkan beberapa proses tertentu berlaku dalam otak dan membawa kepada system ingatan jangka panjang – dalam ingatan jangka panjang maklumat akan disimpan dalam tempoh beberapa jam hari dan tahun. Pemerolehan semula maklumat daripada ingatan jangka panjang bergantung kepada cara maklumat disimpan dan pembayang untuk mendapatkan semula maklumat yang disimpan.
Salah satu cara Chunking . ( cara simpan maklumat)
Faidy Budak Dogol
Objek beban daya

Sistem lupaan terdapat 2 teori mengenai system lupaan
1. Teori kesan lemah. ( x bantuan)
2. Teori gangguan.
Andaikan laluan masa menyebabkan sesuatu perkara menjadi lemah. Daya margin factor , makin lama makin lupa.
Dalam konteks pembelajaran kemahiran menjadi lemah apabila ilmu ditinggalkan. Hukum sains x buat dalam 72 hours akan back to zero. Pembelajaran kemahiran.

Teori Gangguan
 Mengandaikan bahawa pembelajaran baru akan menjejaskan ingatan, simpanan maklumat mengenai pembelajaran yang dilalui selepas ini.
 Pembelajaran baru, meganggu pembelajaran yang lepas.
 Pukulan kilas dalam badminton terganggu dengan pukulan kilas dalam squash,.

No comments: