terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar

terimalah hambu mu ini Ya Allah Hu Akbar
aku nak jadi hamba Allah yang bertaqwa kepada Nya

Saturday, September 20, 2008

open skills n closed skills

OPEN SKILLS
Fact one

“sports such as Netball, Football, and Hockey usually involve open skills. This is because the environment is constantly changing and so movements have to be continually adapted. Therefore, skills are predominantly perceptual. The skill is mostly externally paced, for example a pass in football”.

Fact two
“Open Skills are usually take place under the conditions of a temporarily changing
environment. Decisions and adjustments must be made “on the run.” An example of an
open skill would be a quarterback adjusting who he’s throwing to based on the location of defensive players.

Huraian
Open skill merupakan kemahiran terbuka. Kemahiran terbuka merupakan satu kemahiran yang mempunyai dua elemen penting iaitu suasana dan persekitaran. Dalam kemahiran ini, suasana dan persekitaran adalah sentiasa berubah-ubah dan sukar untuk diramal hingga atlet atau pemain dalam sesetengah permainan berkemahiran terbuka mengagaknya sehingga terpaksa mereka mengenalpasti perubahan-perubahan dan menyesuaikan tindakan mengikutperubahan yang diperhatikan dari semasa ke semasa.
Dalam permainan yang dikategorikan sebagai kemahiran terbuka merupakan permainan yang mempunyai pemain yang memiliki kemahiran yang berbeza mengikut keadaan. Permainan yang berkaitan dengan kemahiran terbuka juga sememangnya mempunyai corak strategi pengajaran dan latihan yang berbeza.

Contohnya, dalam permainan bola sepak, corak kemahirannya sentiasa berubah dan tidak tertumpu kepada satu kemahiran atau satu arah tuju sahaja. Pemain bola sepak boleh melakukan pergerakan dengan pelbagai kemahiran dan bergerak secara rawak mengikut kawasan tertentu. Mereka tidak dihadkan untuk menggunakan seberapa banyak kemahiran dalam satu-satu permainan. Kemahiran tidak tertumpu kepada kemahiran yang sedia ada.
Setiap pemain harus melatih diri supaya mempelbagaikan kemahiran setiap masa. Ini kerana kemahiran yang telah sentiasa dilakukan akan membantu pemain lawan mengesan kelemahan daripada kemahiran tersebut. Dengan kemahiran yang sentiasa dicipta dan dikawal dari semasa ke semasa akan menyukarkan pemain lawan mengetahui tahap prestasi dan kemahiran yang kita miliki.
Antara permainan yang dikaitkan dengan kemahiran terbuka ialah permainan bola sepak, hoki, badminton, sepak takraw, tenis, ping pong, bola sepak dan sebagainya. Permainan-permainan ini diberi kebebasa untuk mempelbagaikan kemahiran untuk mengelirukan pihak lawan .












CLOSE SKILL
FACT ONE
“These skills take place in a stable, predictable environment and the performer knows exactly what to do and when. Therefore, skills are not affected by the environment and tend to be habitual. Movements follow set patterns and have a clear beginning and end. The skills tend to be self-paced, for example a free throw in Basketball, and serving in Squash or Tennis”.
Fact two
“A skill performed in a stable or largely predictable environmental setting. The movement patterns for closed skills can be planned in advance. Examples of closed skills are trampolining, golf swing, discus throwing, performing a handstand, diving from a platform or board”.
Fact three
“Open and closed skills are on a continuum. The open end of the continuum has skills where the environment is unpredictable where the closed end of the continum has skills where the environment is either stable or predictable as a reult of practice. For open skills the environment is constantly changing which precludes the performer from effectively planning the response. Success seems to be determined by the extent to which the performer is successful in adapting the behavior to the changing environment. In closed skills the environment is predictable but may be predictable because of: perfectly stable environment (eg. archery, bowling); environment variable, but changes are either very predictable and/or have been learned as the result of practice (ie juggling); or the successful performer can anticipate the behavior of the environment in the near future (eg. expert basketball player)”.



Fact four
Closed Skills are skills that take place under fixed, unchanging environmental conditions. They are predictable and have clearly defined beginning and ending points. Examples of closed skills are shooting a free throw, serving a tennis ball, or throwing a dart.

Huraian
Close skill merupakan kemahiran tertutup. Kemahiran tertutup adalah kemahiran yang tidak melibatkan perubahan kepada suasana dan persekitaran dalam sesuatu permainan. Kemahiran yang digunakan dalam sesuatu permainan adalah kemahiran yang mudah untuk pihak lawan meramal dan menjangka pergerakan atau kemahiran dalam satu-satu permainan. Kemahiran tertutup ini akan memberikan pihak lawan mencapai matlamat dalam sesuatu permainan.
Kemahiran yang dilakukan dalam permainan yang melibatkan kemahiran tertutup merupakan kemahiran yang tetap dan tidak boleh diubah dari semasa ke semasa . ini kerana kemahiran tertutup mempunyai peraturan-peraturan tertentu yang telah ditetapkan dan menyebabkan permainan yang melibatkan kemahiran tertutup tidak boleh diubah pergerakannya.keadaan ini secara tidak langsung akan membantu seseorang atlet atau pemain lawan itumengenalpasti teknik dan kemahiran dalam sesuatu permainan.
Antara permainan yang melibatkan kemahiran tertutup ialah kemahiran –kemahiran dalam gimnastik, terjun, menembak, memanah dan beberapa acara olahraga seperti lompat tinggi, lompat jauh, lontar peluru dan sebagainya.


No comments: